mary15
[attachment=83797:20151015_125446_1.jpg] Hej!
Är det någon som vet vad det är för spindel som bor i hibiskusjorden? (Se bild) Är det ett "skadodjur" eller nyttodjur tro?

Sen undrar jag vad det kan vara för fel på min nya orkidé. Bruna fläckar på blomman och knoppar.

[attachment=83798:fba0ec7c...339b6d58.jpg]
teo
Ser ut som en hoppspindel av någon art. Alla (äkta) spindlar är nyttodjur (för en krukväxtägare) iom att de äter andra småkryp - som t.ex. löss och spinn.
mary15
Tack för svar! Kanske ska tillägga att de är ca 3 mm.
addo
Orkidéer kan bli prickiga när dom är på väg att blomma ut, det är inget att oroa sig för.
Bassam
Hej

Jag tycker om att Orkidéer kan bli prickiga. om dusch vatten stannade på blad o blommor. så svampen kan attackera de. du kan ta bort delar som är svårt skadad. och du kan köpa klister tejp o passera klister sida över blad o blommor försiktigt. så alla svampar med sina sporrar ska klistra på tejp. den växter ska bli fri av dem.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon