Niraya
Hej alla! Ny här och på det här med blommor.

Jag har försökt att googla men för inget svar, tänkte att kanske några blomexperter här kanske kan hjälpa mig.

Jag har två dracenaväxter i ett fönster som växer konstigt. De har några blad längst ned, sedan är det tomt i en decimeter och sedan kommer det blad igen. Är det tanken att jag ska kapa bort en del av stammen med de nya bladen och plantera om som egen växt eller borde jag låta det vara? Vill ju helst att växterna blir buskiga och stora, inte kala pinnar med några blad längst upp :-P
Hoppas det syns på bilderna var jag menar!

Mvh
Caroline
Gröna mormor
Hur gamla är dom, var står dom och hur ofta vattnar du dom? Ser nästan ut som dracenan jag fick överta från min dotter. Rätt förutsättningar har räddat den. Omplantering, norrfönster och vatten en gång i veckan samt gödning en gång i veckan på sommaren.
Bassam
Hej

jag tycker att detta händer när de fick mera vatten, du kan inte ge dem vatten före att du lägga finger i jorden, om finger kommer torr , därefter kan du ger vatten, annars rötterna ska fattas syra och den ska vissna.

H.Bassam
Gossen Ruda
Har inget med vatten och gödning att göra, det är växtens naturliga växtsätt. Du kan kapa den där du vill så kommer det nya skott och du kan försöka plantera toppen också. http://www.odla.nu/fragor-svar/kapa-dracena-1
Bassam
Hej

Ja, Detta händer med mycket vatten.

H.Bassam
Niraya
Tack för alla hjälpsamma svar! Tror jag provar med lite mindre vatten och kanske kapar den. Vi får se vad som händer! smile.gif Tack igen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon