Hej igen!
Jag har en fråga om mina blomstervaggor (tror det är rätt namn). De har tappat mycket blad och ser rätt tråkiga ut (se bild). Enligt bilderna på nätet ser denna typ väldigt buskig ut. Kan jag rädda blomman på nåt sätt så den får mer blad och mår bättre? Har stått både i sol och halvskugga.
Mvh
Caroline
Hej
Det är största boven som göra detta om de haft mycket vatten. så tycker jag att du ska omplantera detta i store kruka med blomjord som blandad med sand. krukan ska ha hål på botten och står i fat. man kan inte ge den vatten före att lägga finger i jorden. om den går tork ut på den här sätt kan ge vatten. krukan ska stå på soligt plats men är inte direkt sol. näring den ska få 1 gång på annan vecka. men en gång på månad under höst vinter säsonger. kan man öka den om man klippa toppen och lägga topparna i vatten för att få rötter. annars också mamma kan få mängder av sidoskott när man toppa den. gärna ta bort blad som ser ut dåligt.
H.Bassam
Jubbe063
18-10-2015, 16:41
Vet inte vad du har för något, men ser inte ut som någon blomstervagga som jag känner till i alla fall
Tack så mycket för tipsen! Ska sätta igång med nya rutiner på en gång!
Nä, kanske inte är en blomstervagga men det var det närmaste jag kunde komma när jag försökte googla fram ett namn :-P
Ålgryte
07-11-2015, 22:58
Jag tycker inte heller din växt ser ut som en blomstervagga - Tradescantia spathacea...
Kan det vara en Dracena?
Hej
Jag tycker inte att namnet spelar stor roll. nästan alla växter som ser lika ut, de har samma skötsel råd. man ska ge dem vatten när man känna på finger att de behöver vatten. de behöver soligt plats men är inte direkt sol. de behöver fuktigt luft så man behöver duscha dem flera gångar under veckan. de behöver fuktigt jord. men är inte blöta jord. man kan göra hål på botten av krukan o lägga krukan i fat.
obs
1 man kan känna behöv vatten på finger. kan man köpa hand apparaten som visar. eller man kan lägga finger i jorden om finger kommer ut ut. det betyder att tiden för att ge dem vatten. för att bladen blir gula om vatten stannat bredvid rötter länge. så svampen attackera rötter. eller om de fick lite vatten. men mera vatten visar sig på bladen snabbare.
2 de ser ut så här också när jorden blir gammal o fattas näring. så hjälper om man byta till store kruka med ny jord.
3 glömma inte att ta bort svårt skadad delar. om det finns lite skadad klippa bort gula del av blad bara.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.