Full version: Ny damm
malla
Jag undrar om någon kan hjälpa mig! Vi har precis flyttat in i ett hus som har en damm på ca 2,5 x 3 m och ett största djup på ca 1 m skulle jag gissa, men hur sköter jag detta?? ser att det är massor av undervattens liv i form av grodor och salamandrar, ser inte om det är något planterat i botten men jag ser att det är mycket löv och tallbarr och annat smått och gott på botten :-) Så min fråga är hur gör man skrapar man ur hela dammen och byter allt vatten eller fyller man bara på med vanligt "kranvatten" eller skall det vara regnvatten det finns också ett vattenfall/bäck som går i 3 nivåer och är ca 5 - 6 m långt. Tacksam för alla svar

mvh

Malin
Sollan
Är det en etablerad damm skulle jag inte byta vattnet, man stör den biologiska balansen. Själv nöjer jag mig med att plocka upp löv och dylikt med håv. Om avdunstningen är stor (ex.vis varma dagar) fyller jag på med kranvatten, annars låter jag regnet sköta den saken.
Skaffa bra filter för att hålla vattnet syresatt och rent. Vi har byggt eget filter mha mindre tunna, leccakulor, skumgummi och ett par strumpbyxor... Fungerar mycket bättre än köpefiltren!
Vattenfall och bäck har jag också och tycker det är ett så trivsamt ljud.
/sollan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon