Full version: Vitlök 2015 - 2016
Eva i Västerås
Nu är nästa års vitlök i jorden.
Men jag ser att den är ovanligt ojämnt mogen. En av lökarna hade "bara nästan" riktiga skal på klyftorna. Jag satte de klyftorna i alla fall. Har någon provat, kommer det att gå bra, eller har jag lurat mig själv?
masa
Vad menar du med "bara nästan" riktiga skal? Var det så att skalet på klyftan hade spruckit? Eller satt klyftan separat utanför ytterskalet på själva vitlöken? Hursomhelst tror jag inte att det är något problem, har inte klyftan några mögelfläckar och är fast i konsistensen, då kan man sätta den även om den saknar skal helt och hållet.
Eva i Västerås
Klyftorna var separerade ordentligt, men hade inte riktigt hunnit få egna skal.
Men dom var friska, så då är jag lugn för nästa år.
Mjärden
Denna säsong hade jag Germidour och Therador. Germidour blev hyfsat stor, men klyftorna var svårskalade och smaken mycket mild, nästan för lite vitlöksmak. Den tog slut ganska fort, då det krävdes flera klyftor för att få smak.
Theradoren gav små klyftor och flera ovan mark (glömt namnet), men har inte smakat av den riktigt än så jag kan ge ett omdöme. (tänkte ta en lök som utsäde till nästa år)
Nu har jag köpt en annan sort, som heter Messidor och enl informationen skall den ge riklig skörd. Får se om den är värd sitt pris 46 kr för en vitlök. I morgon skall den planteras ut på en ny plats, där jag odlat persilja i år,
Mjärden
Ja, då var de komna ner i marken happy.gif . Det blev en rad Messidor och en rad Therador. Sen gör jag som jag brukar täcker över dem med torkade stjälkar.
masa
CITAT (Eva i Västerås @ 22-10-2015, 10:07) *
Klyftorna var separerade ordentligt, men hade inte riktigt hunnit få egna skal.
Men dom var friska, så då är jag lugn för nästa år.

Jag förstår inte riktigt hur det hela hänger ihop, skalen på klyftorna bildas tidigt. Om man tar en vitlök tidigt på sommaren, när man kan börja se klyftorna, då är det ju nästan bara tämligen tjocka skal med en liten, liten klyfta innanför.
Så enligt min erfarenhet, om det är dåligt med skal på en klyfta, beror det på att skal som funnits tidigare har försvunnit på något sätt.
zarda
Kul att någon startade en ny vitlökstråd! Som nybörjare inom vitlöksodling är det alltid skönt att ha nånstans att prata av sig. smile.gif

Mitt första år blev hur som helst väldigt lyckat. Precis som för många andra blev skörden sen, men den blev också väldigt bra. Stora, fina lökar av både Siberian Red och Thermidrome (som tydligen inte ska vara nåt att hänga i julgranen, men de blev hur fina som helst!) och det var väldigt få som inte kom upp som de skulle.

Ska sätta mina lökar till helgen och då blir det - förutom ovan nämnda - Leningradskij, Estnisk Röd och Kodaver. Det två sistnämnda köptes av Preussen, tack för det. tummenupp.gif

//Caisa
Mjärden
CITAT (zarda @ 24-10-2015, 15:48) *
Kul att någon startade en ny vitlökstråd! Som nybörjare inom vitlöksodling är det alltid skönt att ha nånstans att prata av sig. smile.gif

Mitt första år blev hur som helst väldigt lyckat. Precis som för många andra blev skörden sen, men den blev också väldigt bra. Stora, fina lökar av både Siberian Red och Thermidrome (som tydligen inte ska vara nåt att hänga i julgranen, men de blev hur fina som helst!) och det var väldigt få som inte kom upp som de skulle.

Ska sätta mina lökar till helgen och då blir det - förutom ovan nämnda - Lenigradskij, Estnisk Röd och Kodaver. Det två sistnämnda köptes av Preussen, tack för det. tummenupp.gif

//Caisa

Mycket intressenant - den enda sort jag känner till är Thermidome. Dina sorter verkar ha ursprung österifrån och det skall bli mycket intressant att få veta resultatet nästa år !
Eva i Västerås
CITAT (masa @ 24-10-2015, 13:39) *
Jag förstår inte riktigt hur det hela hänger ihop, skalen på klyftorna bildas tidigt. Om man tar en vitlök tidigt på sommaren, när man kan börja se klyftorna, då är det ju nästan bara tämligen tjocka skal med en liten, liten klyfta innanför.
Så enligt min erfarenhet, om det är dåligt med skal på en klyfta, beror det på att skal som funnits tidigare har försvunnit på något sätt.

Tja, mina vitlöksklyftor verkar ha väldigt tunna skal, nästan som bara hinnor, när jag tar dom tidigt. Dom är ju så goda att grilla på sommaren!
Nu var bladen nästan vissna, så dom borde ha haft rejäla skal när det var planteringsdags.
Jag har odlat samma (sibiriska) vitlökssort sedan 1985, och så ojämnt mogna tror jag aldrig dom varit.
MrLeaf
Satt vitlök för första gången smile.gif
Visste inte vilken jag skulle testa så det blev Unikat. En påse med 2 st och det var 10 fina klyftor i varje med kanske 1-2 riktigt små.

Nån som testat den sorten och har nåt att delge?
Det det blev precis 2st över efter en 2m rad så då tog jag de 2 minsta och satte i en blomrabatt på en helt annan del av trädgården. Helt annan jord osv.
Ska bli kul att se hur det blir.
Tänkte testa en rad till med en annan sättlök och så en tredje rad (frånskilt) med vitlök från icabutiken.
Min svärmors kille har gjort så i flera år med gott resultat. Så man kan ju testa iaf.
Mjärden
CITAT (MrLeaf @ 26-10-2015, 16:20) *
Visste inte vilken jag skulle testa så det blev Unikat. En påse med 2 st och det var 10 fina klyftor i varje med kanske 1-2 riktigt små.

Det det blev precis 2st över efter en 2m rad så då tog jag de 2 minsta och satte i en blomrabatt på en helt annan del av trädgården. Helt annan jord osv.
Tänkte testa en rad till med en annan sättlök och så en tredje rad (frånskilt) med vitlök från icabutiken.
Min svärmors kille har gjort så i flera år med gott resultat. Så man kan ju testa iaf.

Min erfarenhet av affärslök är dålig, först när jag satt sättlök har jag fått bra skörd,så därför är det bra att du sätter två sorter av sättlök och jfr med ica-lök. Enl. säljaren på Weibulls är inte butikslöken avpassad att passa in i dess normala växtrytm och kommer mao i otakt med årstiden.
Preussen
CITAT (Mjärden @ 25-10-2015, 10:31) *
Mycket intressenant - den enda sort jag känner till är Thermidome. Dina sorter verkar ha ursprung österifrån och det skall bli mycket intressant att få veta resultatet nästa år !

Du kan läsa om sorterna på min blogg som jsg länkar till nedan. Vill du köpa fler sorter, hör av dig till masa eller köp från www.slangehvidloeg.dk. beställ gärna åke truedssons vitlökshäfte på www.tomatklubben.com.
Preussen
CITAT (MrLeaf @ 26-10-2015, 16:20) *

Det finns många anledningar till varför vitlök från grönsaksdisken är dålig som utsäde men din svärmors kille har lyckats. Fråga honom vilken sort han odlat, det finns trots allt många olika sorter i en mataffär. Behandla dem med bikarbonat eller kumulus innan plantering så har du tagit död på några eventuella svampsjukdomar.
Annars, köp utsäde på www.slangehvidloeg.dk. blir billigast och bäst i längden. Annars kanske masa har kvar?
Preussen
I helgen åker de sista kkyftorna i jorden. Hur ligger landen hos er andra?
Åsa, mälardalen zon 2
Redan planterat som tur är + vi skördade det sista av potatisen förra helgen för nu är det kallt det har varit -8C i natt så det lär vara hårt på ytan iallafall.
masa
Nu är klyftorna i jorden, blev färdig 2 dagar innan tjälen kom. 2848 vitlöksklyftor och 31 elefantlöks dito.
Nu är marken hårdfrusen, alltså dags att täcka. Skall testa med gräs och löv, men också med RCW, dvs flisade buskar och trädgrenar. Använde RCW (Ramial Chipped Wood) denna säsong för lök och purjolök med mycket bra resultat. Längsta purjolöken hade 90 cm lång hals.
Planteringsarbetet i år stördes av diverse inkräktare. Älgen kom in genom stängslet på ett ställe och gick ut på ett annat, däremellan åt den en hel del fallfrukt och brysselkål och trampade sönder vitlöksbäddar, dock inte på de ställen jag redan hade planterat. Innan vi hade hunnit reparera hålen i stängslet kom rådjuren, åt av brysselkål, mangold, persilja, jordgubbsblad, svartrotsblad och annat smått och gott. Dessutom klampade dom runt i vitlöksbäddarna som redan var färdigplanterade.

Skall bli spännande att se hur vintern blir, den här köldperioden verkar vara övergående.
zarda
Alla mina är nere sedan 3 veckor. Lyckligtvis!
Preussen
CITAT (masa @ 21-11-2015, 10:51) *
Nu är klyftorna i jorden, blev färdig 2 dagar innan tjälen kom. 2848 vitlöksklyftor och 31 elefantlöks dito.
Nu är marken hårdfrusen, alltså dags att täcka. Skall testa med gräs och löv, men också med RCW, dvs flisade buskar och trädgrenar. Använde RCW (Ramial Chipped Wood) denna säsong för lök och purjolök med mycket bra resultat. Längsta purjolöken hade 90 cm lång hals.
Planteringsarbetet i år stördes av diverse inkräktare. Älgen kom in genom stängslet på ett ställe och gick ut på ett annat, däremellan åt den en hel del fallfrukt och brysselkål och trampade sönder vitlöksbäddar, dock inte på de ställen jag redan hade planterat. Innan vi hade hunnit reparera hålen i stängslet kom rådjuren, åt av brysselkål, mangold, persilja, jordgubbsblad, svartrotsblad och annat smått och gott. Dessutom klampade dom runt i vitlöksbäddarna som redan var färdigplanterade.

Skall bli spännande att se hur vintern blir, den här köldperioden verkar vara övergående.

Väldigt inspirerande att läsa. Starta gärna en tråd om RWC så att vi kan diskutera det mer:-)
Hur stor del av din skörd beräknar du till utsäde?
Preussen
Tidigt som attan men sen en vecka tillbaka spirar vissa sorter vitlök.
Preussen
För en vecka sedan planterade jag de sista sorterna för säsongen. Läs gärna på min blogg.
Preussen
Dålig fart i era vitlöksland eller bara trasiga tagentbord? Hos mig är det varken eller. Läs gärna mer på www.postannelund.chilipeppar.com
zarda
CITAT (Preussen @ 01-04-2016, 11:43) *
Dålig fart i era vitlöksland eller bara trasiga tagentbord? Hos mig är det varken eller. Läs gärna mer på www.postannelund.chilipeppar.com

Extremt lite fjutt i lådorna...grävde lite försiktigt i helgen för att kolla att de bara inte ruttnat bort, men det fanns lökar kvar iaf. Vilken shape de är i vet jag inte, men inget grönt än tyvärr. sad.gif Förra året vid samma tid hade de kommit upp ett par centimeter redan. Alla borde jag inte ha misslyckats med tycker man, så det är nog bara att vara lite tålmodig.

//Caisa
duo2010
Ingen fart här heller trots sol men med kyliga vindar. Tålamod, tålamod våren kommer nog snart?
Gunilla
duo2010
Halloj! Nu dök de upp alla i en faslig fart! Här har regnat en massa kanske var det
vad som fattades men det tror jag inte för vi har haft hur blött som helst i Göteborgstrakten. Solen har ju visat sig nu och då men ngn värme är det ju inte, kall vind från havet och kyliga nätter. Men nu är de på gång iaf.
gunilla
zarda
Nu börjar det dyka upp vitlök även uppe i Värmland, men blasten har nog inte nått mer än blygsamma 15 cm.

De flesta verkar ha klarat den rätt blöta vintern väl, men tyvärr har 5 av 8 Leningradskij strukit med och ruttnat. Trist, det var dem jag var mest nyfiken på. thumbdown.gif Lustigt nog är det Thermidrome (som folk har en tendens att hacka på. smile.gif) den sort som klarat sig bäst, nu två år i rad. Några andra sorter ruttnade också i regnet, men det är väldigt få.

Lite ledsen blast på vissa, tror att det var det spontana snöovädret som kom för nån vecka sen som gav dem skrämselhicka. Hoppas att saker och ting återhämtar sig nu när temperaturen stiger.

//Caisa
Eva i Västerås
100% ha kommit upp. Inte så stora ännu, men dom är fina och friska. Det känns jättebra. Få se sen vad det blir för lökar av dom.
Ebs
När ska man skörda sin vitlök? Vi tryckte ner några klyftor från en köpe-vitlök för hm, jag tror att det var tre år sedan. Jag trodde att det inte blev något av dem men de har fått vara kvar och i år är stjälkarna riktigt stora och fina så det kanske är några lökar där under. smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Efter 3år lär det bara vara massa smålökar under. Vitlök planterar man gärna sent på hösten i välgödslad jord och den skördas sedan i juli-aug beroende på sort då är det en vitlök som ser ut som den man köper i handeln. Låter du den sitta kvar så rotar sig ju alla de små lökarna som sitter där och det finns inte så mycket plats för dem att var och en bilda en stor lök men fin blast kan man få ändå och man kan äta hela plantan när den är ung.
Ebs
Jahaja. Vi får väl ta upp dem och se vad det har blivit av dem helt enkelt.
Mjärden
Mina vitlökar satta i oktober har kommit fint och de växer till sig riktigt bra. Vi tog upp en och det var till skillnad mot förra året riktigt vitlökssting i den, så det verkar lovande.
Förra årets vitlök är nästan smaklös, kanske det eviga regnandet på vår o försommar "lakade ur" dem, men i år har det varit en mera normal maj månad. Lökarna är ännu små, men blasten är grön och fin.

Jag lade torkade växter av lite grövre sort över dem i höstas och de har tagit sig igenom och växt upp. Skall jag ta bort det eller skall det vara kvar som ogrässtopp ?
HenrikF
Jag brukar ta bort vintertäckningen tidigt på våren så att solen snabbare värmer upp den kalla jorden. Om (när) jag glömmer att göra det i tid får det ligga kvar. Vid den här tidpunkten brukar jag fylla på med färskt gräsklipp.

Intressant att du skriver att förra årets vitlök nästan var smaklös. Själv upplevde jag samma sak. Sorten som jag odlar, ’Thermidor’, smakade väldigt lite hos mig förra året. Året innan smakade samma sort (eget utsäde i båda fallen) betydligt mer.

Var det fler som upplevde samma sak med smaken år 2015?
Preussen
I veckan kom de första topplöken. De som inte fått topplök än är rocamboler och vårplanterade asiater. Snart hinner jag med att skörda topplök, de sista färsklöken har jag redan mjölksyrat.
Preussen
Grävde upp två sorter tidigare i veckan. Korean red och en polsk purple stripe. Korean Red var i bra storlek. Polsk PS var betydligt mindre än förra året pga mosaikvirus.
Hoppas nu på sol och värme för förbättrad mognad.
Mjärden
Även i år har det blivit extralökar på stammen ovanför jord (glömt vad de hette), men bara på den ena sorten. Tyvärr vet jag inte namnet på den, då det försvunnet på den etikett, som jag satte fast på en pinne i höstas.
Men fö verkar skörden bli bra i år, har inte tagit upp mer än en testlök ännu.
Preussen
CITAT (Mjärden @ 08-07-2016, 23:56) *
Även i år har det blivit extralökar på stammen ovanför jord (glömt vad de hette), men bara på den ena sorten. Tyvärr vet jag inte namnet på den, då det försvunnet på den etikett, som jag satte fast på en pinne i höstas.
Men fö verkar skörden bli bra i år, har inte tagit upp mer än en testlök ännu.

Med hals/stress/pseudolök kan du med säkerhet veta att det är en typ1-lök, artichoke. De reagerar så när de växer i ett klimat med snabbt skiftande dygnstemperatur.
Mjärden
När är det dags att skörda vitlöken och hänga upp den för torkning. Blasten har börjat att torka nu och en del har vikit ner sig.
zarda
CITAT (Mjärden @ 06-08-2016, 18:24) *
När är det dags att skörda vitlöken och hänga upp den för torkning. Blasten har börjat att torka nu och en del har vikit ner sig.

Jag har hört allt från "1/4 till 2/3 av blasten ska vara gulnad" till "de tre nedersta bladen ska ha vissnat". smile.gif Jag börjar gräva försiktigt runt löken när drygt 1/4 är av blasten gul och ser hur skalet ser ut. Vänta inte för länge så skalet hinner börja spricka, lite svårt att lagra dem då.

Tipset är att kolla på Preussens sida: http://postannelund.chilipeppar.com. Den har hjälpt mig genom många svåra tider... 😉

//Caisa
Preussen
CITAT (zarda @ 08-08-2016, 19:24) *
Jag har hört allt från "1/4 till 2/3 av blasten ska vara gulnad" till "de tre nedersta bladen ska ha vissnat". smile.gif Jag börjar gräva försiktigt runt löken när drygt 1/4 är av blasten gul och ser hur skalet ser ut. Vänta inte för länge så skalet hinner börja spricka, lite svårt att lagra dem då.

Tipset är att kolla på Preussens sida: http://postannelund.chilipeppar.com. Den har hjälpt mig genom många svåra tider... 😉

//Caisa

Tackar för komplimangen. Jag gör mitt bästa.
Har mycket att stå i nu i höst. Håller nu på att putsa de sista lökarna. Har endast Leningradskij kvar att klippa av blasten och rötterna på. Samtidigt väger jag alla så att jag i mitt nörderi kan jämföra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon