vanjalarsa
20-10-2015, 14:35
nu undrar jag...eftersom jag gillar hallon men inte deras sätt att skicka rotskott överallt. kan man odla en hallonplanta i kruka ? kanske man måste se en som ettårig eller kan man övervintra den ? Som sagt jag vill inte ha den utan kruka då jag inte gillar rotskott ,,,,
tacksam för svar !
mvh vanjalarsa
Hej,
Jag har inte provat, men om jag var du skulle jag testa. Hallon tycks ju tämligen tåliga. Och annat kan ju övervintra i krukor - kanske svepa en bubbelplats runt eller ställa i en frigolitlåda, men jag har svårt att tro att de inte klarar utan, om dräneringen är bra.
Testa och meddela!
Lycka till.
Åsa, mälardalen zon 2
31-10-2015, 08:39
Hallon Herbert odlade ju i hinkar så visst går det man måste dock vara extra noga med gödsling och vattning (+ dräneringshål). Har testat och det funkade väl sådär tyckte jag men det var nog för att det var svårt hålla dem fuktiga + välgödda dagligen då man jobbar en hel del även under varma perioder men är man mycket ledig eller har vattningshjälp kanske det funkar bättre.
Det går lätt övervintra i kruka bara lägga dem ner och skotta löv grenar över efter att det börjat frysa.
Aqvakul
06-11-2015, 02:58
Ett alternativ är att odla dem på friland i rör eller stora krukor utan botten.
vanjalarsa
06-11-2015, 11:54
Tack för ditt svar!
Jag har tänkt på det också. men envis som jag är så ska jag prova med kruka "ovan jord". Har även stoppat ner Hyacint och tulpanlökar i krukan.....kommer när det blir kallt att vira in krukan i trasmatta och många lager bubbelplast. SEn tänker jag lägga stort med löv ovanpå jorden. Återstår att se om det går.
mvh vanjalarsa