Full version: Nu är det klippt....
vanjalarsa
Nu har jag klippt min mer än 30 år gamla Rhododendron... klippt bort långa nakna grenar och såna som växt fel. läste efteråt ...att man ska inte beskära Rhododendron på hösten. Nu är det gjort och går inte att få ogjort. Tror ni att det är kört. Kommer busken att dö ? Det var på vippen att jag hade lagt på naturgödsel också men hejdade mig som tur var.
vad tror ni om detta ?
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Gunilla T
Rhododendron tål beskärning bra men precis som du säger bör beskärning göras på våren, helst innan blomningen men allra senast strax efter blomning. Anledningen är att buskarna bildar nya blad efter beskärningen och görs den för sent hinner inte den nya tillväxten invintra och kylan tar död på de nya skotten.

Om jag förstår dig rätt har du bara tagit bort en del grenar, det finns alltså grenar med blad kvar på busken? Om din Rhododendron är trettio år gammal borde det vara någon form av Rhododendron catawbiense, en parkrododendron, det fanns inte så mycket annat för trettio år sedan. Dessa gamla parkrododenron verkar tåla det mesta, man ser ofta buskarna streta på i någon grop i gräsmattan och trots misshandeln och kraftig kloros så växer de och blommar.

En del av dessa tidiga Rhododendron har ett spretigt växtsätt, det är naturligt för dem att växa så och då hjälper inte en beskärning, gäller för t.ex. R. `Nova zembla`

Omöjligt att svara på om den överlever men har du inte klippt ner alla grenar och det fortfarande finns blad på busken så gissar jag att den klarar sig. När våren kommer ge den lite Rhododendrongödsel och grov torv, torven blötlägges innan den sätts under busken
vanjalarsa
Hej
Tusen tack för ditt svar!
busken har jättemånga grenar och mycket blad kvar. så då kanske det inte är så illa.... den står på en som jag tror bra och lämplig plats. Alltså inte i gräsmattan utan i ett torvparti . Det är inte Nova zembla utan den andra vanliga lila..
Jag ska göra som du föreslår till våren.
Tack igen för dina bra tips !
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Aqvakul
Den klarar sig säkert. Gödsla inte för mycket, men vattna rejält.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon