Stefan A
22-10-2015, 16:56
Hej! Jag har haft för vana att att föra upp rotskott från mitt blåregn Blue Moon i spaljen. Har nu börjat fundera om detta kan vara tokigt. Kan de ha andra egenskaper än huvudstammen? Tror inte det, för jag kan inte se nåt ympställe. Någon som vet?
Jag har inte heller sett något ympställe på mina plantor så jag är också nyfiken.
Mina är nya för i år så jag har ingen större erfarenhet av dom så jag är lite nyfiken

Hur har dina skött sig med blomningen? Har dom klarat vintrarna bra och vilken zon bor du i? Beskär du årstillväxten efter 6 blad som man brukar?
Stefan A
27-10-2015, 08:38
Värmdö, zon 3, men i maxat läge. Växer jättebra och klarar vintrarna. Har haft den kanske sex år men den har bara blommat en (!) gång för ett par år sedan. Därför undrar jag detta med rotskotten ... Någon som vet?
Som jag har förstått det så kräver dom kraftig beskärning för att blomma, jag har tyvärr inte tillräcklig erfarenhet själv ännu för att kunna säga om det stämmer. Googla wisteria pruning.
Stefan A
27-10-2015, 17:03
Nånstans på nätet står det så här:
"Blåregn beskärs tidigt på året januari-februari och sedan på eftersommaren i juli-augusti. OBS! Gäller inte remonterande sorter som t.ex ’Blue Moon’ som enbart beskärs direkt efter blomningen.
Vinterbeskärningen består i att skära tillbaka fjolårets tillväxt ner till 2-3 knoppar från huvudstammen samt att rensa bort döda och eventuella sjuka grenar.
Sommarbeskärningen innebär att korta in de långa skott den skjuter under tillväxtperioden till ca 6 blad. Förutom att begränsa storleken på plantan bidrar detta till ökad knoppsättning."
Som Blue Moon-ägare saknar ju jag då mer exakt info om hur jag beskär "efter blomningen", eller vad som gäller om den inte blommat alls ... Eftersom den är remonterande så är det ju tänkt att den ska blomma flera gånger, ska den då beskäras flera gånger under sommaren ..? Även om den inte blommar!? Jag blir lite snurrig ...
Okej, ingen expert men har avverkat ett antal blåregn, vad jag minns nu 3 st Wisteria sinensis, två stycken Amethyst Fall samt fn 2 st Blue Moon och en Clara Mach. Ingen av dem har varit eller är ympade.
Blue moon har blommat med enstaka blommor och nåt år rentav remonterat. Detta utan någon beskärning.
Problemet här uppe har varit att dom visserligen växer ett par meter per säsong men nästan allt fryser ned. Då har jag börjat nypa av topparna och bara släppa iväg dem en halvmeter per säsong och det verkar fungera bättre och dom fryser inte tillbaka lika mycket nu verkar det som. Det är så det ser ut nu i varje fall efter förra vintern men blir det en vargavinter kanske det ser annorlunda ut.
Om man får vika ut texten lite så hade jag nog tänkt ta upp Wisteria sinensis igen och köra samma strategi för SÅ stor skillnad i härdighet verkar det inte vara.
Mina har lite för lite plats så jag har tänkt beskära dom hårt, om det sen går ut över remonteringen så får det vara så. Vi får se hur det funkar, hoppas det blir en ordentlig första blomning i framtiden
Stefan A
03-11-2015, 18:28
På sensommaren påbörjade jag ett experiment bestående i att de decimeterlånga stumpar som blev kvar efter beskärning av skotten böjde jag ut horisontellt med bonsaitråd. Tänkte se om detta kan trigga blomning ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.