Full version: miniäpple
silent
Vad är det för sorts miniäpple?
Det står Malus domestica "Braeburn" på ettiketten.
De är små 2-3 cm i diameter, stenhårda.
Blir de mogna någongång eller är det bara ett prydnadsäpple?
[attachment=83861:ettikett.JPG]
[attachment=83862:_ppeltr_d.JPG]
[attachment=83863:_pple.JPG]
Huggorm
De skall ju bli vanliga, stora äpplen. Antingen mognar de inte i Sverige eller så är det ett felmärkt prydnadsäpple du fått. Det ser ut som om den fått frukt redan vid en förvånadsvärd liten storlek för att vara ett vanligt äppelträd
*Stintan*
Verkar ju vara felmärkt då den angivna sorten inte ska ha såna små äpplen. Det är en vintersort som alltså mognar sent och dom ska vara stora. Googlar man på sorten ser man att den tydligen ger frukt vid ganska tidig ålder.

Med hjälp av google translate får jag fram följande: " Braeburn upptäcktes som en chans planta nära Nelson, Nya Zeeland 1952. Dess sann föräldrar är Lady Hamilton och Granny Smith." Den kanske helt enkelt inte är härdig hos oss.

Får jag fråga var du köpt trädet?
Åsa, mälardalen zon 2
Grandiol = Lidl.

Rätt vanligt de säljer felmärkta träd/buskar/rosor + många av de äppelsorter jag sett där är inte härdiga i sverige mer än kanske i skåne = man får se dem som ettåriga sommarblommor, bättre köpa fleråriga växter i en riktig trädgårdsbutik.
silent
Köpte på Lidl, och det var redan frukt på det lilla trädet. Har ju minst ett års garanti och hittar jag kvittot, så kanske jag ämnar tillbaka trädet, Men det är ju rätt trevligt att ha ett sådant litet äppelträd, så det får nog vara kvar!
Kostade inte mycket heller.
Tack för alla svar
Bassam
Hej

Jag är med Åsa på att man kan inte köpa växter från mat affär.

H.Bassam
Gudahov
Hur har det gått med trädet? Lever det? Har äpplena blivit större?

Såg din tråd först nu, men har två synpunkter:

1. Det var väldigt många äpplen på ett nytt träd. Hade du kartgallrat det till ett äpple per gren på sommaren, så hade de säkert blivit större.

2. Har läst på lite om Braeburn och även i England (där sorten är en av de mest sålda äpplena i matbutikerna) så anses Englands växtsäsong vara något för kort fr Braeburn. Och Englands säsong lär ju vara längre än vår i Sverige. https://www.orangepippin.com/varieties/apples/braeburn

Men åtminstone i södra Sverige, om trädet kartgallras så bör man kunna få fram någorlunda stora äpplen. Eller så får du gräva upp plantan och flytta ned till kontinenten. Provence kanske?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon