steffo100
Hej,
Bor i Zon 1 nere i Blekinge och planterade lite Dahlia och liljor i en rabatt i våras.
Kan dom vara kvar i marken eller måste jag gräva upp dom om dom skall överleva?

Skall jag klippa ner dom eller hur kan jag göra för att do skall bli fina nästa år oxå?

På Blomsterlandet står.. :

"Lämna kvar dem i jorden, så blommar de rikligt varje år. " och senare i stycket "Gräv upp och vinterförvara torrt, svalt och välventilerat tills dess att de planteras på nytt."

Måste jag gräva upp mina liljor?
Även på paketet stod att behålla dom i jorden och att gräva upp..
*Stintan*
Gräver inte upp några liljor däremot måste daliaknölarna grävas upp och vinterförvaras frostfritt
Gunilla T
De flesta liljorna tillhörande släktet Lilium som vi odlar i våra trädgårdar är vinterhärdiga. Men pratar man om liljor i största allmänhet så finns många missförstånd eftersom ordet lilja finns i många växtnamn på svenska men är inte en lilja i dess rätta bemärkelse, alltså de tillhör inte växtsläktet Lilium.

T. ex. doftliljan Gladiolus murieale tillhör gladiolussläktet och är inte vinterhärdig här, måste grävas upp.

Sensmoral ... köp aldrig växter som inte är namnsatta och spara alltid namnskylten som följer med växten! Då kan man lätt hitta skötselråd när man har det vetenskapliga namnet på växten.
Bassam
Hej

Du skrev att ( på paketet stod att behålla dom i jorden -- ). så det är bättre om du följer informationen som står på

paketet. för att de kommer efter flera prov försök från forskare prov, plus säljare tar ansvar om kunder följer detta informationen.

H.Bassam
Eva i Skåne
"Lämna kvar i jorden" kan omöjligt gälla dahliorna. Dom måste upp och förvaras frostfritt. I jorden ruttnar dom bort till nästa vår
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon