Mjärden
25-10-2015, 10:37
Höstgräver ni ert odlingsland ? Jag tillhör dem, som alltid höstgräver med spade och vänder rejält. I år blir det första gången jag gräver ner hästgödsel, då jag var tvungen för att inte bli utan.
Sen till våren använder jag grep och gör en lite mer ytlig omgrävning för att få jorden lucker innan jag planterar.
Det finns de som bara låter jorden ligga som den är och gräver om först till våren - hur gör ni ?
Åsa, mälardalen zon 2
25-10-2015, 15:25
Nej jag höstgräver inte jag skördar ju tills marken blir hård det är ju mycket som tål rätt många minusgrader, gräver knappt inget på våren heller mer än vänder ner lite gödsel där jag ska ha näringskrävande grönsaker.
Hej
jag tycker inte om att gräva gödsel på hösten. på grund av gödsel förlorar mycket näring till våren,. näring går med regn vatten till grundvatten o skadar grundvatten o miljö.
H.Bassam
Mjärden
26-10-2015, 18:30
Jag vänder i stort sett allt, även mina gångar mellan odlingsbänkarna som har en del o/gräs kvar och kanterna, där det brukar växa in långa stjälkar av gräs. Sen till våren när alla torvor m m frusit sönder är det lättare att rensa bort sådant som inte skall växa och jag kan även disponera om med större o mindre odlingsbänkar ev vända dem i öst-väst i stället för norr-söder som jag alltid har haft.
En nackdel med att jag satt upp nät runt 3/4 av lotten är att det är svårare att gräva kanterna, nätet är i vägen. En anledning till att jag funderar på att byta till öst-väst är att då blir det lättare att gå i gångarna, slipper kliva över. Det blir nog en norr-söder bänk i ena ändan för att bänkarna inte skall bli för långa.
Idag grävde jag resten, så nu återstår det inte så mycket mer än blomhörnan och lägga på kompostjord där och på rabarberna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.