orpington
31-10-2015, 07:00
Hej!
Jag har tagit sticklingar av en stor gammal porslinsblomma som jag tyvärr var tvungen att göra mig av med.
Har tidigare förökat samma blomma med gott resultat. Den här gången ville jag ta tillvara en muterad del(?) med en speciell vit teckning i bladen.
Det var den 18 oktober. Jag bor i Skåne och satte dem i ett ljust österfönster. Nu verkar de torka ihjäl och jag förstår inte riktigt varför.
Se bifogade bilder.
a) Finns det något man kan göra i det här läget?
b) Om det här inte slutar bra, kan man köpa en ny porslinsblomma med samma vitprickighet?
Är lätt desperat och jättetacksam för tips.
Med bästa hälsningar
Lars
Åsa, mälardalen zon 2
31-10-2015, 08:35
Det är nog snarare så att sticklingarna är på tok för stora en växt utan blad kan bara hålla liv i några enstaka blad inte en hel skog av blad. + Nu är det ju extra torr luft inomhus så växten avdunstar ju snabbare vatten från bladen. När jag tar sticklingar på porslinsblomma tar jag dem ca 10-15cm långa sticker ner dem i jord, fuktar lite och sätter en plastpåse med lufthål i för att minska ner avdunstningen så växten främst kan satsa sin kraft på rötter.
orpington
31-10-2015, 14:06
Tack för svaret! OK, jag förstår. Ska jag alltså kapa ner dem till mera lagom storlek och sätta dem i jord i stället som du beskriver?
orpington
31-10-2015, 15:12
Eftersom jag inte har mycket att förlora gick jag ut till sophögen där jag hade slängt överskottet av blomman, hittade några bitar/blad som inte hade torkat ihop än - har mest varit svalt och fuktigt här. Det är sådär 11 grader ute just nu.
Tog in dem och satte dem i fuktad kruka ungefär som du beskriver. Inklusive luftad treliters plastpåse.
(Det här låter kanske dumt men det hade känts ännu dummare att inte försöka.)
Nu står de i ett hyfsat ljust österfönster.
Funderar mest på om de kan åka på värmechock, tänker ta någon mer och sätta i svalare lokal.
-Lars
Det ser ut som en Hoya tricolor som är ganska vanligt förekommande i handeln.
Åsa, mälardalen zon 2
31-10-2015, 17:54
Medans sticklingarna rotar sig så ska jorden vara varm för det stimulerar rotbildning så ställa dem svalt behöver du inte göra.
Den här årstiden kan det ta väldigt mycket längre tid att få rötter på sticklingar jämfört med våren så man måste ha tålamod (våglängderna på det naturliga ljuset är inte likadant året runt och just nu främjar inte ljuset rotbildning)
orpington
31-10-2015, 19:08
Till Teo: Tack, då vet jag i a f att det går att köpa en ny i värsta fall.
-Lars
orpington
31-10-2015, 19:14
Till Åsa:
OK, bra. Jag bor i ett gammalt hus med halvmeterdjupa fönstersmygar. Då siktar jag på att ha dem halvvägs in i smygen för att få lite lagom värmebidrag från värmeelementet under utan att det torkar för hårt (även om de nu har fått plastmössa.)
Sätter ut dem i ett par olika fönster för att få lite spridning på rumsklimat och ljusexponering, har med flit satt dem i ganska ljusa fönster.
Jag kan vänta väldigt länge, bara de inte ser ut att avlida.
För den som undrar varför jag är så hispig: Jag och min respektive har haft ett par pinsamma scener kring det här och det vore viktigt för mig att kunna ta det här till ett lyckligt slut.
-Lars
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.