Jag sprang p ett Magnoliatrd som verkar lite udda. Det blommar tv gnger per r - vr och hst - med rosa blommor. P vren stter den lv frst och blommar sedan kraftigt. P hsten (September-oktober) blommar den lite frsiktigare, fortfarande med sina blad grna.
Ngon som vet vad denna sort kan tnkas ha fr namn? Jag vill skaffa en till frugan.
De suddiga bilderna visar hstblomningen i slutfasen.
[attachment=83898:Dsc_1664.jpg]
[attachment=83899:Dsc_1665.jpg]
Gunilla T
31-10-2015, 17:05
Det r jttesvrt att identifiera Magnolian p bilden s det fr bli en icke kvalificerad gissning, det finns ju en hel del att vlja p. De enda ledtrdarna r att den inte blommar p bar kvist och att den remonterar p sensommaren.
Det finns en grupp Magnolior som kallas flickmagnolior, jag tror de r tta stycken totalt och de har alla ett flicknamn som sortnamn.
Jag gissar p Magnolia liliiflora `Susan som r en korsning mellan M. liliiflora och M. stellata. Den r ganska lttodlad och inte srskilt ovanlig. Den kan under gynnsamma frhllanden blomma om p sensommar/hst.
Har man aldrig odlat Magnolia r `Susan bra att brja med.
Huggorm
31-10-2015, 17:12
P byggahus forum gissade ocks de flesta p "Susan" och det var ven det frsta som dk upp i huvudet p mig. Men det verkar ju som om den vanligtvis blommar p bar kvist, om man googlar.
Gunilla T
31-10-2015, 17:57
Den informationen r nog fel Huggorm, M. `Susan blommar aldrig p bar kvist.
Huggorm
31-10-2015, 18:01
I sna fall r det skert en `Susan. Men prova att googla s fr du se. Men det kanske r en klimatgrej?
Gunilla T
31-10-2015, 18:20
Nej, det handlar inte om det lokala vdret, en del Magnolior, de tidigblommande, blommar alltid p bar kvist, blommorna kommer fre bladen. Sg idag att t.ex. M. `Wadas memory redan har tjocka plskldda knoppar.
Hr i zon 2 - 3 blommar M. `Susan i mnadsskiftet maj/juni och d har de tidigblommande magnoliorna blommat ver fr lnge sedan.
Jo, jag googlade och sg att bl.a. frn Odla hvdas det att M. `Susan blommar p bar kvist, s r det med ntet idag. Massor av felaktig info nr folk upprepar felaktigheter utan att sjlv kontrollera frn serisa sidor. S sprids massor av trdgrdsmyter som r svra att f stopp p och lever vidare som sanningar, tyvrr.
Susan verkar vara en vanlig gissning d. Vart vnder jag mig nu fr att lra mig plantera och skta en sdan?
Anders zon 1
31-10-2015, 23:08
Gissar ocks p 'Susan'. Magnolior r inte alls svrsktta (snarare tvrt om). Bara man ser till att inte plantera dem i alltfr styv lera eller vldigt kalkrik jord. Viktigt att rtterna r i gott skick nr man planterar magnolior eftersom dom tar tid p sig att etablera sig i vrt klimat. Kolla i krukan innan du kper den. 'Susan' tillhr inte de allra hrdigaste. Klarar upp till zon 3 men knappast kallare n s. Personligen tycker jag faktiskt att den r en ganska trkig magnolia. Blommorna r rtt trista och trkiga i frgen (blaskigt rosarda med smala kronblad) och eftersom den inte blommar p bar kvist s syns blommorna inte s bra. Men smaken r ju olika.
Gunilla T
01-11-2015, 07:29
Magnolior fredrar en kemiskt sur jord, fluffig och vldrnerad. Ogdslad, okalkad grov torv, kompostjord, rododendronjord och grna inblandat grus fr drneringens skull.
Hr lite goda rd frn en som kan magnolior;
http://linudden.se/scrmainmagnoliaodling.htm