Strip
Jag sprang på ett Magnoliaträd som verkar lite udda. Det blommar två gånger per år - vår och höst - med rosa blommor. På våren sätter den löv först och blommar sedan kraftigt. På hösten (September-oktober) blommar den lite försiktigare, fortfarande med sina blad gröna.

Någon som vet vad denna sort kan tänkas ha för namn? Jag vill skaffa en till frugan.

De suddiga bilderna visar höstblomningen i slutfasen.

[attachment=83898:Dsc_1664.jpg]
[attachment=83899:Dsc_1665.jpg]
Gunilla T
Det är jättesvårt att identifiera Magnolian på bilden så det får bli en icke kvalificerad gissning, det finns ju en hel del att välja på. De enda ledtrådarna är att den inte blommar på bar kvist och att den remonterar på sensommaren.

Det finns en grupp Magnolior som kallas flickmagnolior, jag tror de är åtta stycken totalt och de har alla ett flicknamn som sortnamn.

Jag gissar på Magnolia liliiflora `Susan´ som är en korsning mellan M. liliiflora och M. stellata. Den är ganska lättodlad och inte särskilt ovanlig. Den kan under gynnsamma förhållanden blomma om på sensommar/höst.

Har man aldrig odlat Magnolia är `Susan´ bra att börja med.
Huggorm
På byggahus forum gissade också de flesta på "Susan" och det var även det första som dök upp i huvudet på mig. Men det verkar ju som om den vanligtvis blommar på bar kvist, om man googlar.
Gunilla T
Den informationen är nog fel Huggorm, M. `Susan´ blommar aldrig på bar kvist.
Huggorm
I såna fall är det säkert en `Susan´. Men prova att googla så får du se. Men det kanske är en klimatgrej?
Gunilla T
Nej, det handlar inte om det lokala vädret, en del Magnolior, de tidigblommande, blommar alltid på bar kvist, blommorna kommer före bladen. Såg idag att t.ex. M. `Wada´s memory´ redan har tjocka pälsklädda knoppar.

Här i zon 2 - 3 blommar M. `Susan´ i månadsskiftet maj/juni och då har de tidigblommande magnoliorna blommat över för länge sedan.

Jo, jag googlade och såg att bl.a. från Odla hävdas det att M. `Susan´ blommar på bar kvist, så är det med nätet idag. Massor av felaktig info när folk upprepar felaktigheter utan att själv kontrollera från seriösa sidor. Så sprids massor av trädgårdsmyter som är svåra att få stopp på och lever vidare som sanningar, tyvärr.
Strip
Susan verkar vara en vanlig gissning då. Vart vänder jag mig nu för att lära mig plantera och sköta en sådan?
Anders zon 1
Gissar också på 'Susan'. Magnolior är inte alls svårskötta (snarare tvärt om). Bara man ser till att inte plantera dem i alltför styv lera eller väldigt kalkrik jord. Viktigt att rötterna är i gott skick när man planterar magnolior eftersom dom tar tid på sig att etablera sig i vårt klimat. Kolla i krukan innan du köper den. 'Susan' tillhör inte de allra härdigaste. Klarar upp till zon 3 men knappast kallare än så. Personligen tycker jag faktiskt att den är en ganska tråkig magnolia. Blommorna är rätt trista och tråkiga i färgen (blaskigt rosaröda med smala kronblad) och eftersom den inte blommar på bar kvist så syns blommorna inte så bra. Men smaken är ju olika.
Gunilla T
Magnolior föredrar en kemiskt sur jord, fluffig och väldränerad. Ogödslad, okalkad grov torv, kompostjord, rododendronjord och gärna inblandat grus för dräneringens skull.

Här lite goda råd från en som kan magnolior;

http://linudden.se/scrmainmagnoliaodling.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon