Ska jag vänta tills jas med att klippa äppelträdet? Blev inga äpplen i år alls för att det har varit för många vattenskott och dåligt klippt. Är det idé att klippa det nu, det är ju trots allt inte så kallt och inga frostnätter än på ett tag. Fortfarande gröna löv på trädet, fullt med löv! Några gula löv längre in men trädet har inte tappat många löv än.
Eller ska jag ge mig till tåls och göra jobbet i juli?
Huggorm
31-10-2015, 14:03
Du kan egentligen glesa ur mellan vattenskotten när du vill på året, det spelar inte så stor roll när det gäller tunna kvistar. Desto grövre ved, desto mera noga med tidpunkten. Men kanske det går lika bra att vänta till vårvintern?
Men att det kommer vattenskott beror ju på att du beskurit för mycket tidigare, så ta inte så mycket nu för då kommer det bara ännu mer vattenskott.
Mjärden
21-11-2015, 19:44
Igår och idag har jag beskurit vårt milleniumträd, som vi fick av kommunen 2000. Igår tog jag med sekatören runt om genom att stå på en stol, men kom inte åt de kraftigare grenarna längre upp. Det har vuxit väldigt mycket sen jag beskar sist för 3-4 år sedan och grenarna var upp till 1½ meter långa. Idag tog jag med sågen och lyckades såga av allihopa samt snygga till formen på trädet.
Jag är fullständigt amatör på beskärning, men eftersom äpplena på trädet är av dålig kvalitet, så spelar det inte så stor roll med tanke på skörden. Kanske tog jag för lite, kanske för mycket ??
Jag var dock riktigt nöjd till slut efter ett antal upp- och nerklättringar i trädet (inte så bra för mitt dåliga knä), då trädformen blev riktigt snygg om än något gles åt norr.
Åsa, mälardalen zon 2
22-11-2015, 08:41
Det stämmer inte att det inte blir äpplen för att man klippt för dåligt. Knoppbildningen bildas året innan de blir blommor och frukt. Klippning stimulerar vegetativ tillväxt inte generativ tillväxt.
Det som påverkar ifall det blir få frukter är sånt som för hård beskärning där man klippt bort alla blivande blomknoppar (det går att se på knopparna vilka som är vegetativa och vilka som är generativa). Väderleken då blomknopparna bildas påverkar också vid kall och regnig sommar brukar det ofta bli färre blommor nästa år. +Olika sorter äpple funkar olika vissa sätter bara frukt vartannat år. +Blir det mycket blom men ändå inga frukter kan det bero på frost i blomningen, ont om pollinerande sorter + ont om pollinerande insekter.
Kvaliten på frukterna förbättrar man när de växer på trädet genom att glesa så det kommer in sol + kartgallra. (+hoppas det inte blir kallt och regnigt = svampsjukdomar)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.