Duckibär
Jag köpte en findadelpalm i kruka - Phoenix roebelenii - i våras för att ha den ute vid poolen. Har funkat fint hela sommaren. Nu har jag tagit in den då nattempen börjar närma sig nollstrecket, men efter två veckor inne så börjar den få bruna blad, som om den håller på att torka?
Jag vattnar den rätt mycket nu för att jag inte vet vad jag ska göra, har läst någonstans att jag måste spraya den med vatten för att det är för torrt, men eftersom den står i ett vanligt rum så kan jag inte göra det för mycket med risk för att förstöra golv, möbler mm...

Någon som vet vad som kan vara fel och hur man på bästa sätt ska vinterförvara denna sortens palm? Jag tog bara in den, men det kanske var fel...
sparvuggla
CITAT (Duckibär @ 01-11-2015, 12:21) *
Jag köpte en findadelpalm i kruka - Phoenix roebelenii - i våras för att ha den ute vid poolen. Har funkat fint hela sommaren. Nu har jag tagit in den då nattempen börjar närma sig nollstrecket, men efter två veckor inne så börjar den få bruna blad, som om den håller på att torka?
Jag vattnar den rätt mycket nu för att jag inte vet vad jag ska göra, har läst någonstans att jag måste spraya den med vatten för att det är för torrt, men eftersom den står i ett vanligt rum så kan jag inte göra det för mycket med risk för att förstöra golv, möbler mm...

Någon som vet vad som kan vara fel och hur man på bästa sätt ska vinterförvara denna sortens palm? Jag tog bara in den, men det kanske var fel...

Findadelpalm är mycket knepigare att få trivas över vintern än kanariska dadelpalmen med sina hårdare blad.

Ljuset räcker helt enkelt inte till (sol) och den gillar inte torr inomhusluft, reagerar negativt ganska tidigt på hösten. Det finns inte så mycket att göra åt det tyvärr om du inte har en mycket sval ljus plats tex. inglasad balkong som håller plusgrader.
Skaffa en Phoenix Canaresis, den är inte så kinkig. Av alla palmer jag har och haft så är Phoenix Roebelenii svårast, på sommarn trivs den däremot alldeles utmärkt.
Bassam
Hej

Vi vet att palm lever i medel havet. så de behöver sol på vinter o fuktigt på jord o luft. vad kan vi göra:

1 om du kan ersätta dem med ljus vitlysrör.
2 man ska behålla jorden fuktigt.

gul beror på:

1 Mera eller mindre vatten. du kan ge dem lite vatten varje dag. eller varje vecka ska du lägga kruka i fat som fylla på vatten nästan halv timma varje vecka, om du kan duscha bra annars hjälper att ge dem lite vatten uppifrån.

gödsling

Ge dem lösning ful gödsling.

ljus

Ersätta med vitlysrör.

Sol

Om dem lägga i direkt stark sol. men det finns inte samma problem inom hus

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon