Henrik.
Ja det är en fråga jag har sett både ja och nej på.

Har en krukväxt (någon tjockbladig större historia jag inte kommer ihåg namnet på just nu) som frodas vad det verkar i en ganska stor kruka men där jag märkte nu att jorden blivit mycket kompakt och tänkte att den kanske inte får så mycket luft till sina rötter då det börjat komma ut en del små tunna korta vita vad det verkar som rötter på dess stam.

Tänkte då om det är någon fördel att skaffa en daggmask och lägga i? Krukan står inomhus dygnet runt och torkar bara ut på toppen, vattnar underifrån på dess fat.

Märk väl att jag nämner 1 daggmask då de är tvåkönade men är inte hermafroditer så det bör således då bara bli denna där.

Vad säger expertisen här?

Nähä det gick visst inte att redigera topic, konstigt.
Jubbe063
Daggmask trivs inte i kruka allt för länge. oftast för varmt för den om du tänker på de som du kan hitta ute.
Gunilla T
Dåligt, masken dör utan mat. Plantera om din krukväxt i ny, fräsch jord.
Huggorm
Jag grävde en gång upp en planta ute och krukade, och hade inne under större delen av vintern. Jag fick med några daggmaskar där och de överlevde i alla fall fram till försommaren när jag planterade ut plantan igen. De brukade komma upp till ytan i full fart när man vattnade rolleyes.gif Men jag vet inte om de gjorde någon större nytta.
Henrik.
Det kan ni ju ha rätt i, det kanske inte finns så mycket mat i jorden. Den är dessutom omplanterad för bara 3 månader sedan och 2 ggr på 5 veckor innan dess.
Åsa, mälardalen zon 2
Om växten är så nyplanterad borde inte jorden vara kompakt redan efter 3mån. Gissar du kanske använt plantjord funkar bra som jordförbättring utomhus men värdelös till krukväxter. En bra krukväxtjord med små lecakulor brukar hålla strukturen nått år iallafall.
Henrik.
Det är plantjord som är både för ute och inne och blomsterhusets egen där jag köpte den. Den innehåller nämligen en hel del lite mindre lekakulor och även småsten för att luckra upp jorden men tycker ändå den blir förhållandevis kompakt. Fast nu är jag långt ifrån någon expert så vad vet egentligen jag. smile.gif Kanske den trots allt tom är fullt normal.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon