Sverige är på väg mot systemkollaps har jag hört!
Huggorm
04-11-2015, 18:43
Kollaps och kollaps, landet kommer nog fortsätta finnas till men klyftorna kommer öka, de fattiga blir fattigare och de rika rikare. Brottsligheten och antalet så kallade "utanförskapsområden" kommer öka markant. Bostadsbristen kommer göra det näst intill omöjligt att få en vettig bostad för den som inte har gott om pengar.
Sverige ville komma närmare länderna nere på kontinenten och bli mer som dom, och så blev det också. Fast kanske inte på det viset folk föreställde sig.
Det är svåra tider som vi går emot:(
Halaj!
Ja, men man kan verkligen undra hur det här kommer att te sig den närmaste tiden.
Iförrgår gick migrationsministern ut med budskapet:
”ehh, nu vill vi inte ha in nå' fler, för nu är det änna fullt...”
Signalpolitik kallar de det på P1.
Det verkar allvarligt talat som att det här kommer helt oväntat för regeringen.
Hur länge sen var det Löfven gick ut och slog sig på bröstet och kallade Sverige en humanitär stormakt? Två veckor? tre veckor? Kom hit så får ni uppehälle, varma mackor och en mugg O'boy!
Och så detta nu! Fullt!
Det här kunde ju vilken träskalle som helst räkna ut redan för ett halvår sedan.
Men regeringen är uppenbart helt tagna på sängen.
Och media är inte ett spår bättre. Idag gick Ewa Stenberg på DN ut med att det är problem med att få opinionen med sig. Det låter på henne som att bara regeringen får opinionen med sig kommer allt gå galant!
My ass! Vi behöver inga opinioner, vi behöver sängplatser! Sängplatser som inte finns!
Som jag ser det är de enda som inte kan klandras är flyktingarna själva. De gör bara det bästa de kan i en, för dem, en hopplös situation.
//T
Huggorm
07-11-2015, 20:56
Ja, det är helt otroligt hur oförberedda regeringen verkar, och helt oförmögen att göra något åt situationen. För ett par veckor sedan gick man ihop med alliansen och presenterade vad man kallade "signalpolitik" som påstods vara kontroversiell. Men den var ju så full av undantag att den i praktiken är meningslös. Ingen verkar ha någon handlingskraft eller initiativförmåga alls. Och alliansen säger inte ett knyst, dom vill absolut inte ta över styret i detta läge och få skulden för det som händer
Halaj!
Jag kanske är konspiratorisk, men jag tror stenhårt på att Reinfelt och Borg (öppna era hjärtan-talet) visste att det skulle gå såhär. Därför drog de direkt efter valet.
Låt nån annan makthungrig sitta med svarte petter. Så nu sitter Löfven med svarte petter och funderar på hur han skall lösa det.
Och det går inte ihop sig. Återigen, det här fattar varenda träskalle. Utom Löfven.
//T
Huggorm
07-11-2015, 21:59
Ja, att det skulle gå åt det här hållet visste de nog, men jag tror ingen förstod omfattningen. Men det var tydligt att alliansen inte ville vinna, de hade i princip inget att komma med i valrörelsen. Ungefär som sossarna 2006, när det nästan verkade som om de förutsåg finanskrisen som kom 2008.
Sverige har nog blivit slav under humanismen!
Jubbe063
08-11-2015, 21:12
CITAT (silos @ 08-11-2015, 14:46)

Sverige har nog blivit slav under humanismen!
Slav under humanismen? Hur tänker du nu?
För som jag ser det är man antingen humanist eller inte. Finns inga mellanting. Och står man inte hör humanism så är man nog en rätt otrevlig och hemsk person som inte bryr sig ett skit om andra än sig själv.
CITAT (Jubbe063 @ 08-11-2015, 21:12)

Slav under humanismen? Hur tänker du nu?
För som jag ser det är man antingen humanist eller inte. Finns inga mellanting. Och står man inte hör humanism så är man nog en rätt otrevlig och hemsk person som inte bryr sig ett skit om andra än sig själv.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21719655.ab
Jubbe063
09-11-2015, 01:36
Silos, delar inte alls den synen
malarmaster
09-11-2015, 07:06
Tyvärr är det nog så att Sverige går på knäna i flyktingsituationen,de europeiska reportrarna ser det ju utifrån och får på så vis ett annat perspektiv än de svenska medierna som försöker hålla skenet uppe,allt i rädsla för att gynna sd.
Att regeringen är totalt handfallen och inte tar några initiativ eller har någon vision på lösning förvärrar ju bara läget.
Migrationsverkets personal och volontärer på "golvet" gör ett hästjobb och kan bara lovordas.
Men gränsen är redan passerad för vad som är möjligt....
När man accepterar från regeringen att tältläger kan vara ett alternativ inser man att botten är nådd.
Rätt hade naturligtvis varit kraftigt skärpta gränskontroller,omedelbar avvisning av personer som uppenbarligen kommer med falska handlingar eller inte har asylskäl.Nu företas varken registrering eller kontroller vilket innebär att många helt enkelt på eget bevåg tar sig in och helt enkelt bara försvinner.
De lär ju dyka upp senare och begära asyl för att få sin försörjning.En del kan säkert komma att leva svart,dvs bo hos släktingar och jobba hos landsmän till en usel lön.
Europas gränser funkar inte heller längre,de enskilda länderna skickar gärna vidare de som kommer allt för att själva slippa ta ansvaret. Normalt skulle de ju stoppas vid EU-gräns och registreras,så sker inte utan det är mer eller mindre fritt att ta sig igenom hela europa för att komma till oss.
Detta är ändå bara början,de som kommer nu kommer om två år att lämnas över till kommunernas hela ansvar,då kommer den ekonomiska vidden att bli helt klar och vi kommer att få stora problem att upprätthålla både skola och äldrevård. Landstingen kommer också att få stora problem då dessa flyktingar har trauman som kräver behandling.
Resurser till detta saknas helt idag,varken personal eller ekonomi finns i dagsläget och inte ens svenska patienter får i dag vård. ulf
Jag tycker att vi döper om Stockholm till Mogadishu, Göteborg till Kabul och Malmö till Damaskus som ett tecken på att alla är välkomna!
Bengalow
09-11-2015, 10:36
Ja, Carl, men det är en gammal vits. Redan på 70-talet när Libanon var en krutdurk, så skrev man "Välkommen till Beirut" på skyltarna i hamnen i Trelleborg. Det kanske du inte kommer ihåg? Det grymma är väl, att du får ändra ditt namn till Mohamad eller dylikt, och studera Koranen, när flyktingarna väl tagit över! Känn på den du!!
Bengalow
09-11-2015, 18:09
Det var också mitt svar...
CITAT (Carl @ 09-11-2015, 17:04)

Det var ironi!
Ja,vad kan man göra mer en ironisera?!?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.