pion80
Vi har en fantastisk björnbäsbuske (taggfri). Den står väldigt bra och ger mängder med björnbär varje år.
Nu är det dock dags att dränera vårt hus och för husgrunden står busken inte särskilt bra.
Vi har bett om offert och hoppas hinna få detta gjort innan nyår men då kom pressen! Kan man flytta en björnbärsbuske (låååånga rankor) såhär sent? Överlever den?
Ska jag klippa ner den först? Ska jag förvara den i garaget över vintern? (Vi hsr inget klockrent ställe för den än, den vill gärna klättra och vi har inget i solläge att klättra på såmåste fundera var den ska få växa sedan.

Alla råd och tips välkomna!
Aqvakul
Jordslå (gräv ner) den någonstans, i trädgårdslandet eller i en rabatt. Sen kan ni plantera den permanent tidigt i vår.
pion80
CITAT (Aqvakul @ 05-11-2015, 21:11) *
Jordslå (gräv ner) den någonstans, i trädgårdslandet eller i en rabatt. Sen kan ni plantera den permanent tidigt i vår.

Tack för snabbt svar! Behöver jag gräva mycket runt den eller är rötterna små och lätta att få upp?
Aqvakul
Beror på hur gammal/stor busken är. Du kommer inte att få upp allt, men björnbär är tåligt. Skär ner busken för att kompensera för bortfallet av rötter.Helst ska du kanske vänta med det tills den permanenta planteringen i vår, men om det underlättar flytten så får du ta bort en del redan nu. Den klarar det också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon