Anders.Hoerbo
När man bor i zon 1 är det fortfarande planteringssäsong! Vi ska plantera 20 meter häck, och till vårt gamla hus, passar ju sig en syrenhäck alldeles utmärkt! Så har vi turen att leva i en tid där utbudet på plantskolan är stort, så jag tänkte som så- varför inte ha en blandad syrenhäck, där vi först njuter av den vanliga syrenen i maj-juni med all sommarkänsla det innebär, och sedan fortsätta njuta av vår syrenhäck i sommar om man har en ungersk syren som blommar senare! Men, finns det någon nackdel med att samplantera dessa två sorter, eller är det bara fördelar som jag ser det (nu är dessutom plantorna superbilliga!).
Tanken är att sätta häcken i triangelmönster, med den ungerska syrenen ut mot vägen:

Staket --->---------------------------------
Ungersk--> X----X----X----X----X----X----X
Vanlig----> ---X----X----X----X----X----X----X

Rätt tänkt eller fel tänkt?
Huggorm
Har du funderat på storleken? Ena sorten växer sig säkert högre än den andra, så det gäller att ha den högsta ut mot gatan om man vill kunna se någon blomning
Anders.Hoerbo
Hej Huggorm! Jodå, ungraren är den något mer starkväxande av dem även om sluthöjden är (enligt plantskolan) den samma. Vi har därför valt ungraren mot vägen.
Huggorm
Dåså, då kan jag egentligen inte se några problem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon