Stefulainen
10-11-2015, 14:14
Mitt trädgårdsland har invaderats av en eller flera mullvardar. Jag antar att de är svåra att bli av med så jag tänkte helt sonika sätta galler under alla odlingslådor/pallkragar. Hur finmaskigt nät behöver man för att mullvarden inte ska ta sig igenom? Och hur starkt måste det vara? Skulle det eventuellt fungera med någon markväv i stället för galler eller tar sig mullvarden igenom den?
Under tiden fortsätter kampen :-)
Våran katt har ännu inte fått tag i någon. Inte heller grannens hund.
Att tappa ett par kubik vatten i hålet hjälpte inte, inte heller armeringsjärn nerstuckna i marken med en plåtburk hängandes i ett snöre i ändan (low-tech variant av de elektroniska skrämmorna). Testade att spilla urin ur vårt minireningsverk på högarna och i hålen - nästa test blir att testa det lite tjockare slammet :-) Ska även pröva med råttfälla och om den inte fungerar blir det väl att testa en sådandär äkta mullvardsfälla.
Men vad tror ni om hur finmaskigt nät/galler man beöver?
Gossen Ruda
10-11-2015, 17:52
Är du säker på att det är mullvad? Kan kanske vara råtta eller vattensork/mullsork också.
Stefulainen
29-12-2015, 07:10
Helt säker är jag ju inte. Djuret i fråga gör högar som är mellan 15 och 30 cm i diameter. Typen har ny flyttat sitt arbetsområde lite utanför trädgårdslandet. Vissa dagar verkar den ganska lat och man ser inget av den, men så nästa dag kan det ha dykt upp 2-3 nya högar (oftast 8-9 tiden på morgonen).
Undrar fortfarande om det räcker med marktäclväv för att hålla mullvarden nere eller om det krävs metakkgaller?
Gossen Ruda
06-01-2016, 18:17
Enligt litteraturen är det svårt att skilja på mullvadens och mullsorkens gångar och högar men eftersom mullsorken ger sig på och äter av växter och deras rötter märker man snart skador. Mullvaden lever mest av daggmask och går aldrig på växter. Jag trog nog att båda kan ta sig igenom olika typer av väv så det är nog metall som gäller. Mullvadens gångar är 4 cm vida så 2 cm räcker nog, för mullsork får du nog gå ner mot en cm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.