Full version: Amerikanska tranbär
Hans, Södra Roslagen
Hej!
För första gången köpte jag amerikanska tranbäroch kokade "jam". Den blev otroligt god och nu har jag lust på att sätta plantor på vår sommarstuga i roslagen. Det är en skogstomt, många ställen rätt torrt stenigt och soligt, och på andra ställen mer skuggigt och fuktigt, så jag tror jag kan hitta ett passande ställe. Vi har mycket barrväxter och minirodedendron och ormbunkar som verkar trivas finfint. Zon ca 3+

De sorter jag hittar i Sverige på nätet är Pilgrim och Big Pearl (vaccinum macrocarpom)
Är det nån som vet något om de sortena. Vad skiljer dom åt? Är det andra sorter man borde satsa på? Behöver man flera sorter för pollinering?

Tacksam för alla tips :-)
Mjärden
Jag köpte en planta för 2 år sedan på Plantagen och planterade den efter alla konstens regler. En djup grop med mossa från en mosse i botten, däröver rodedentronjord och längst upp vanlig skogsmossa runt om plantan.
Första vintern blev den avbetad av rådjur, men tog sig framåt sommaren. Gångna vinterna hade jag en stålkonstruktion över till skydd och i år har den vuxit ganska bra, speciellt som den fick mycket regn på våren och försommaren.
Men inte tillstymmelse till blommor eller frukt, varför.
Och om det krävs en "hona" och en "hane" hur ser man det på plantan ? (det är samma fråga jag ställt mig om min bocktörne, som ej gett ett gojibär)
Hans, Södra Roslagen
Jag har sett att det finns några sorter som är självpollinerande. Tror det var Pilgrim. Men att rådjuren gillar dom var ju lite synd förståss.
Men kanske ska du köpa några plantor till och se om det blir fart på pollineringen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon