tibello
Hej forumet
Hoppas ni kan ge mig lite hjälp med några frågor...?
Kommer nog det närmaste slänga ut några trådar, jag hoppas inte det blir störande.i
Vi har nyss köpt hus & allt är så spännande 😊
Huset ligger i Lindome strax utanför Gbg. Tror det är ca 2 mil söder om Götet.

Det finns 2st björnbär, rätt stora, som växer på tomten mot garaget. Jag vet sedan tidigare att de sprider sig rätt bra & kommer upp taggiga små skott i gräsmattan.
Jag tror att jag vill gräva upp dessa, alltså moderplantorna, & ha dem i kruka framöver.
Nu till lite frågor:

- när är bäst att gräva upp dem?
- kommer det funka?
- ska de klippas ner innan?
- hur stor kruka är lämpligt?
- är det frösådder el rotskott som brukar komma upp?

Ngt mer jag ska tänka på?
De behöver kanske ngt att klättra mot?

Tack på förhand!

tibello
asså kom igen...! smile.gif
Nu får ni hjälpa mig lite....
EdSe1991
Jag något av en novis men jag kan ge några svar i alla fall.

- när är bäst att gräva upp dem?
Tidigt i vår skulle jag säga.

- kommer det funka?
Det är väl lika som på hallon att nästa års skörd kommer på de skott som växt upp i år. De skott som bar bär i år kan du helt klart klippa bort.

- hur stor kruka är lämpligt?
- är det frösådder el rotskott som brukar komma upp?
Det är rotskott så plantan vill antagligen ha en ganska stor kruka att breda ut rötterna i. Problemet med att odla i en kruka är ju att det kan frysa på vintern så man behöver kanske skydda den på något sätt.

Ngt mer jag ska tänka på?
De behöver kanske ngt att klättra mot?
Det behövs. Kanske det räcker med en stör i mitten som man binder upp dem emot, beroende på hur långa de blir.
Bassam
Hej

Jag kommer att försöka besvara de frågor som har inte måste:
1 det kommer att lyckas.
2 Försök att sätta den i största krukan eftersom krukan innehåller en liten mängd näring och vatten jämfört med jorden.

H.Bassam

Hej

1 det kommer att lyckas.
2 Försök att sätta den i största krukan eftersom krukan innehåller en liten mängd näring och vatten jämfört med jorden.

H.Bassam

Hej

1 det kommer att lyckas.

H.Bassam
Huggorm
Risken är att rötterna fryser sönder när man odlar i kruka eftersom kylan kommer åt från alla håll då. I marken värmer det nedifrån.
tibello
sorry, trodde tråden var död....
Ok tack ska ni ha för hjälpen!
Är det en idé, el en bra idé, att på ngt vänster ha ngt runt rötterna i jorden på friland?
Kanske svårt att ordna nu i efterhand?
Vad använder man isf?
Micke grön
CITAT (EdSe1991 @ 01-12-2015, 14:55) *
- kommer det funka?
Det är väl lika som på hallon att nästa års skörd kommer på de skott som växt upp i år. De skott som bar bär i år kan du helt klart klippa bort.

Björnbär är inte som hallon och får bär på flerårig ved.
tibello
CITAT (Micke grön @ 02-01-2016, 14:48) *
Björnbär är inte som hallon och får bär på flerårig ved.

Ok tack, är du 100 säker att den får bär på flerårig ved? Det är känslan för mig när jag tittar på växten. Jättestor, jätteyvig, mängder med rankor - & alla ser likadana ut, gröna nedtill & lila upp till.
Känns inte som alla borde vara vissna & inte heller alla endast 1 år.
Ser dessutom gamla bär sitta kvar.

Men om jag nu flyttar björnbäret till våren, jag måste klippa bort en del rankor för den är jättestor - då spelar det mindre roll då för alla grenar kan få bär menar du?

Hur många rankor, hur stor del, av växten är lämpligt att ta bort vid flytt?
RibesRubusVitis
Mina björnbär är då precis som hallon; de blir tvååriga. På de nya rankor som växte upp 2015 kommer det att bli bär på sensommaren 2016, och efter skörd kan dessa tvååringar klippas ner. Även om de inte vissnat helt ser man de tomma klasarna, så det går inte att ta miste.
tibello
CITAT (RibesRubusVitis @ 06-01-2016, 00:02) *
Mina björnbär är då precis som hallon; de blir tvååriga. På de nya rankor som växte upp 2015 kommer det att bli bär på sensommaren 2016, och efter skörd kan dessa tvååringar klippas ner. Även om de inte vissnat helt ser man de tomma klasarna, så det går inte att ta miste.

Överallt där jag läser är det som du beskriver. Var ute & kollade min växt idag. Som sagt har jättemånga rankor men bär på alla vad jag ser. Konstigt. Det skulle isf innebära att allt dör & nästa säsong blir inga bär???
Dessutom då verkar ju inget dött. När börjar man se att tvååriga rankor vissnar/dör??

Tack för all hjälp!
Jag är så okunnig
RibesRubusVitis
Om du är osäker kan du låta allt vara kvar; det vissna(nde) gör ingen större skada mer än att vara i vägen. Det värsta som kan hända är att det inte blir några blommor, och därmed bär, nu till sommaren. Men så länge det finns friska rötter kan det ändå växa fram nya rankor i år, som då ger bär 2017.

Lite länkar:
http://cesonoma.ucanr.edu/files/27140.pdf
http://ir.library.oregonstate.edu/xmlui/bi...8929/ec1303.pdf
http://mtngrv.missouristate.edu/assets/pub...sinmissouri.pdf
http://www.smallfruits.org/brambleagenttra...ns/lockwood.pdf
http://content.ces.ncsu.edu/growing-blackb...-north-carolina
Micke grön
CITAT (RibesRubusVitis @ 06-01-2016, 00:02) *

Konstigt min blir mer än 2årig det är knepigt för när jag kollar på nätet så verkar de som att dem inte ska göra det alls...
Eva i Västerås
Det är väl så att de långa ranglorna är mer lätthanterade om de inte får bli äldre än 2 år. Låter man äldre grenar sitta kvar blir det grenar på grenarna och allt risigare.
Tar man bort de 2-åriga skotten när de burit färdigt (senhöst, typ, kanske tidig vinter) så är det lättare att spaljera upp årsskotten som ger bär året efter. Blir buskaget risigt är det svårt att se och ta bort vildskotten som kommer från roten, under ympen. Då har man snart flera meter skott med vansinniga, hullingförsedda taggar att få bort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon