|
Rhonda - 51Aussie
19-11-2015, 10:50
https://genographic.nationalgeographic.com/Kostnaden är för en gentest för att får reda på sitt eget ursprung. (Haplogrupp) (Jag är Haplogrupp U5, subclade U5a1a2a1a på mödernet, mtdna) Jag tog testet för 3 år sedan. Det är nu 742652 som har tagit testet. Om ni har råd skulle det vara till stor hjälp för forskarna om ni tog testet. Man är anonym eftersom de inte vet vem det är som ta testet. Man får en personlig kod. Man skrapar på insidan av kinderna. Det kostar ca 1500kr. (Läs om Spencer Wells) Jag beställde idag till min svenske gubbe o när vi har fått hans Genographic Project resultat ska jag lägga upp det på familytreedna (de samarbetar) och på denna svenska sajt http://dna.scangen.se/index.php?show=intro&lang=sv-------------------------------------------------------------------------------- Jag har också låtit testa mig (mtdna) på familytreedna.com (se bilden) o där fick jag resultatet bl.a 14% (!) Skandinavisk dna (jag kommer från Australien). Det är inte konstigt när man vet att Dannarna hade erövrat halva England o Nordmännen var i nordligaste Scotland (där min farmors mormor kom ifrån) Man får reda på vilken Haplogrupp man har (jag är Haplogrupp U5, subclade U5a1a2a1a på mödernet o det betyder att alla kvinnorna i min släkt härstämmer från samma kvinna) Det är likadant för det manliga sidan Y-dna. Mina bröder, min far o farfar osv har Haplogrupp R1b, subclade R1b1a2a1a2 (väldigt vanligt i Europa). Genetiken följer inte landsgränser. Familytreedna har olika grupper man kan ansöka om att vara med på (för olika haplogrupper). Adligt blod har ingen egen haplogrupp eftersom det är bara vanligt blod. tex många av karlarna i det norska, danska o svenska kungahusen hör till samma Y-dna Haplogrupp som min far - R1b.
*Stintan*
19-11-2015, 11:23
Varför ska man betala 1500 för att delta i ett forskningsprojekt?
Rhonda - 51Aussie
19-11-2015, 11:53
CITAT (*Stintan* @ 19-11-2015, 11:23)  Varför ska man betala 1500 för att delta i ett forskningsprojekt? Förlåt - jag beskrev det lite dåligt. Kostnaden är för ett gentest för att får reda på sitt eget ursprung. Samtidigt hjälper man forskarna eftersom alla resultat läggs in en stor gendatabas. Dr Spencer Wells (genetikforskare) initierade detta projekt. Projektet går ut på att kartlägga våra olika släktleds väg från ur-Adam i Afrika, som kan ha levt där för mellan 31000 och 79000 år sedan
Mjärden
19-11-2015, 14:22
CITAT (*Stintan* @ 19-11-2015, 11:23)  Varför ska man betala 1500 för att delta i ett forskningsprojekt? Det brukar vara tvärtom att man får en mindre summa för att delta i ett forskningsprojekt. Jag stuntar fullständigt i varifrån jag kommer, det räcker att hålla reda på några generationer bakåt. Skulle det vara medicinsk forskning, som kunde hjälpa mänskligheten framöver, skulle jag vara intresserad som tex min sons forskning i barnleukemi. Själv skulle jag vilja forska i hur matens genomgångshastighet påverkar hälsa, idrottsprestationer, vikt m m
*Stintan*
19-11-2015, 14:33
Bryr mig inte heller ett skvatt om varifrån jag kommer. Tycker det finns mycket viktigare områden att forska kring.
Jag skulle gärna veta varifrån min släkt kommer! Vet dock att från min pappas sida har vi vallon blod i oss och från mammas sida adligt blod från Sverige!
Rhonda - 51Aussie
19-11-2015, 15:54
CITAT (silos @ 19-11-2015, 14:58)  Jag skulle gärna veta varifrån min släkt kommer! Vet dock att från min pappas sida har vi vallon blod i oss och från mammas sida adligt blod från Sverige! Man får reda på vilken Haplogrupp man har (jag är Haplogrupp U5, subclade U5a1a2a1a på mödernet o det betyder att alla kvinnorna i min släkt härstämmer från samma kvinna) Det är likadant för det manliga sidan Y-dna. Mina bröder, min far o farfar osv har Haplogrupp R1b, subclade R1b1a2a1a2 (väldigt vanligt i Europa). Genetiken följer inte landsgränser. -------------------------------------------------------------------------------- Jag har också låtit testa mig (mtdna) på familytreedna.com (se bilden) o där fick jag resultatet bl.a 14% (!) Skandinavisk dna (jag kommer från Australien). Det är inte konstigt när man vet att Dannarna hade erövrat halva England. Familytreedna har olika grupper man kan ansöka om att vara med på (för olika haplogrupper). Adligt blod har ingen egen haplogrupp eftersom det är bara vanligt blod. tex många av karlarna i det norska, danska o svenska kungahusen har samma Haplogrupp som min far - R1b. Om du ska beställa en test så är nog familytreedna bra. Den skulle jag välja. Man får matcher från andra men det är inte jag intresserad av.
Huggorm
19-11-2015, 17:22
Jag har varit sugen i flera år på att göra ett test men jag tycker det är lite för dyrt även om priset sjunkit något. Kul att veta sitt ursprung även om det nog är skandinaviskt i många led för min del.
Sådana här test kommer nog att utvecklas mycket i framtiden så att man kan se ökade risker för sjukdomar och om man bär på ärftliga problem.
Rhonda - 51Aussie
19-11-2015, 18:12
CITAT (Huggorm @ 19-11-2015, 17:22)  Jag har varit sugen i flera år på att göra ett test men jag tycker det är lite för dyrt även om priset sjunkit något. Kul att veta sitt ursprung även om det nog är skandinaviskt i många led för min del.
Sådana här test kommer nog att utvecklas mycket i framtiden så att man kan se ökade risker för sjukdomar och om man bär på ärftliga problem. Det är dyrt, det tycker jag med. Jag sparade länge för att kunna köpa testerna. Jag ville så gärna veta. Jag är väldigt intresserad av allt som har med vårt ursprung att göra. En sådan dna sjukdomstest tog jag förra året. Jag var positivt inställd till det. Jag fick bekräftat det jag hade anat. Nu kan man planera o det känns bra. Nu vet jag inte om unga människor ska ta en sådan test-det beror på ens inställning tror jag.
Mjärden
19-11-2015, 18:28
Adligt blod har ingen egen haplogrupp eftersom det är bara vanligt blod. tex många av karlarna i det norska, danska o svenska kungahusen har samma Haplogrupp som min far - R1b. Det tycker jag var otroligt bra att höra - det punkterar hela den adliga blåsan  och visar att de är vanliga människor som du och jag. Tänk om detta hade kunnat bevisats för några hundra år sedan, då hade adeln inte kunnat rida på sina privelegier och förtrycka småfolket. Så det där med blått blod är bara en myt för att kunna behålla sin adliga status.
Huggorm
19-11-2015, 18:28
Om man kommer från Australien förstår jag att man är nyfiken på sitt ursprung, då kan det ju vara allt möjligt intressant. Men om man är en vanlig blond svensk med son-efternamn är det väl mindre chans att de hittar något kul?
Gossen Ruda
19-11-2015, 18:51
Vårt svenska kungahus är inte svenskt i något avseende. Karl XIV Johan med fru kom från Frankrike och sen har de gift sig med engelsmän, tyskar och danskar.
Rhonda - 51Aussie
19-11-2015, 19:02
CITAT (Huggorm @ 19-11-2015, 18:28)  Om man kommer från Australien förstår jag att man är nyfiken på sitt ursprung, då kan det ju vara allt möjligt intressant. Men om man är en vanlig blond svensk med son-efternamn är det väl mindre chans att de hittar något kul? Jag har släktforskat i 10 år (nu är det slut) o har fått reda på var en hel del av mina "ancestors" kom ifrån men det är inte samma som haplogrupperna. Haplogrupperna bestäms efter dna. Många blir överaskade efter att ha tagit testerna, jag själv hör till en vanlig haplogrupp. Man kan inte veta på förhand vad som kommer att dyka upp. Enligt min grupp på familytreedna finns det en svensk dam född på 1700-talet som har likadan mtdna (mödernet) som jag (inkl allas hennes kvinnliga ättlingar). Det betyder att för väldigt länge sedan fanns det en kvinna som var anmoder till oss båda. Dessa mtdna haplogrupperna finns i Sverige: D, H, HV, I, J, K, L, N, T, U, V, W, X, Z. Även om man har en vanig "son" efternamn så kan du tillhör vilken haplogrupp som helst. Jag läste nyss att enligt ssgg.se är "familytreedna.com det företag där flest svenskar testar sig. Erbjuder de bästa testerna av Y-DNA och mtDNA." Killar kan testar för båda mtdna o Y-dna. Tjejer kan bara testar mtdna.
Huggorm
19-11-2015, 20:24
23andMe.com är väl den stora konkurrenten. Jag vet inte vilken som är bäst.
Detta är verkligen intressant!!! Undrar hur går de till väga för att få reda på var folk kommer ifrån?
Det är klart att all blod är bara blod och att det är människor som har hittat på detta med aslughet! Det vara bara en intressant detalj för mig att min släkt från mammas sida skulle komma från någon adlig familj i Sverige!
Rhonda - 51Aussie
01-12-2015, 10:59
CITAT (Huggorm @ 19-11-2015, 20:24)  23andMe.com är väl den stora konkurrenten. Jag vet inte vilken som är bäst. Det är svårt att veta. Jag är nöjd med familytreedna. (och genographic project) . Det finns mycket att läsa på internet om de olika företagen. De har t.o.m jamförts men det är jättesvårt när man inte vet något. Som jag för 3 år sedan. http://anfyndet.blogspot.se/2012/12/dna-aret-2013.htmlCITAT (Rhonda - 51Aussie @ 19-11-2015, 10:50)  https://genographic.nationalgeographic.com/Om ni har råd skulle det vara till stor hjälp för forskarna om ni tog testet. Man skrapar på insidan av kinderna. Det kostar ca 1500kr. Kostnaden är för ett gentest för att får reda på sitt eget ursprung. Jag tog testet för 3 år sedan. Det är idag 742652 som har tagit testet. Jag beställde idag till min svenske gubbe. Länk till en svensk sajt om dna http://anfyndet.blogspot.se/2012/12/dna-aret-2013.htmlCITAT (Mjärden @ 19-11-2015, 18:28)  Adligt blod har ingen egen haplogrupp eftersom det är bara vanligt blod. tex många av karlarna i det norska, danska o svenska kungahusen har samma Haplogrupp som min far - R1b. Det tycker jag var otroligt bra att höra - det punkterar hela den adliga blåsan  och visar att de är vanliga människor som du och jag. Tänk om detta hade kunnat bevisats för några hundra år sedan, då hade adeln inte kunnat rida på sina privelegier och förtrycka småfolket. Så det där med blått blod är bara en myt för att kunna behålla sin adliga status. En länk till en svensk sajt om dna http://anfyndet.blogspot.se/2012/12/dna-aret-2013.html
Mjärden
01-12-2015, 11:02
En viktig fråga i det här sammanhanget är om polisen får tillgång till registret ?
Rhonda - 51Aussie
01-12-2015, 11:10
CITAT (Mjärden @ 01-12-2015, 11:02)  En viktig fråga i det här sammanhanget är om polisen får tillgång till registret ? Jag bryr mig inte om sådant - det är så roligt o intressant att få sina resultat.
Bengalow
01-12-2015, 12:46
CITAT (Mjärden @ 01-12-2015, 11:02)  En viktig fråga i det här sammanhanget är om polisen får tillgång till registret ? Ja, har man något att dölja, så kan det vara förödande. Samtidigt finns alla DNA hos din läkarmottagning, och f-n vet om inte polisen får tillgång till det vid förfrågan... Har du till yttermera visso ansökt/fått ett pass under de senaste åren, så har dom dina fingeravtryck också...loppet är kört alltså.
Rhonda - 51Aussie
01-12-2015, 13:18
CITAT (Bengalow @ 01-12-2015, 12:46)  Ja, har man något att dölja, så kan det vara förödande. Samtidigt finns alla DNA hos din läkarmottagning, och f-n vet om inte polisen får tillgång till det vid förfrågan... Har du till yttermera visso ansökt/fått ett pass under de senaste åren, så har dom dina fingeravtryck också...loppet är kört alltså. Är du intresserad av att få reda ditt ursprung? Jag tycker det är jätte intressant-jag läser väldigt mycket om senaste arkeologiska dna upptäckter m.m. DN: " Dna-analyserna visar att dagens svenskar och andra européer utgör en blandning av både stenålderns jägarfolk och bondefolk. Jag kan tänka mig att en del avancerade släktforskare, som redan är inne på dna-teknikens möjligheter, kan ha glädje av att få veta hur stor andel "jägare" och "bönder" de bär på i sin arvsmassa"
Rhonda - 51Aussie
01-12-2015, 13:46
IDAG KOM MIN GUBBES DNA TESTPAKET från Genographic project. Det kom efter 11 dagar. Nu ska vi skrapa hans kinder :-)
Man måste kryssa för på baksidan av tillåtelsen, (Consent to dna testing form) annars gör dem inte testet. (allt är anonymt) SISTA BILDEN. Man skapar ett konto online med sitt ID-nummer o sedan väntar man. (ID-nr finns på det lilla klistermärket med streckkod) De skickar ingen e-post när resultaten är klara utan man får kolla sitt konto då o då. BILD 5: skraparen o lilla flaskan som man lägger tussen i. BILD 6: andra ändan på skraparen- man trycker här för att tussen ska lossnas ner i flaskan.
Rhonda - 51Aussie
03-12-2015, 09:28
Adligt blod har ingen egen haplogrupp eftersom det är bara vanligt blod. tex många av karlarna i det norska, danska o svenska kungahusen har samma Haplogrupp som min far - R1b Det finns ingen svensk haplogrupp utan alla svenskar hör till en viss haplogrupp: en mtdna grupp eller en ydna grupp. (män hör till 2st. De får mtdna från mamman (de för inte vidare det till sina barn) o ydna från pappan) Carl Gustafs mtdna haplogroup (från sin mamma o raka vägen bakåt) är H.Princess Sibylla, Princess Victoria Adelaide, Princess Karoline Mathilde, Princess Adelheid, Princess Feodora, Princess Victoria (mor till Drott Victoria of England), Grevinna (senare princessa) Augusta, Grevinna Karoline Ernestine, Grevinnan Ferdinande Henriette, Christine of Mecklenburg-Güstrow, Hertiginna Magdalene Sibylle, Hertiginna Marie Elisabeth osv bakåt till Teresa Díaz de Haro (Spanien), Constanza de Bearne. Jag hittar inget om hans Ydna haplogrupp (från sin far o raka vägen bakåt) men han tillhör samma som: Prins Gustaf Adolf, Gustav V1 Adolf, Gustaf V, Oskar 11, Oskar 1 (Joseph François Oscar Bernadotte f. i Frankrike), Charles X1V John (Jean-Baptiste Bernadotte f. i Frankrike), Henri Bernadotte. Kungen hör till någon av dessa haplogrupper: Ydna haplogrupper i Frankrike: I1- 8,5%, I2*/I2a - 3%, 12b - 3,5%, R1a - 3%, R1b - 58,5%, G - 5,5%, J2 - 6%, J*/J1 - 1,5%, E1b1b - 7,5%, T - 1%, Q - 0,5%, N - 0%. http://www.eupedia.com/forum/threads/25236...ings-and-queens
Rhonda - 51Aussie
12-12-2015, 11:59
Vi väntar på min gubbes dna resultat. Jag gissar att hans Ydna haplogrupp blir I1 eftersom det är den gruppen som är vanligast härnere i södra sverige. https://sv.wikipedia.org/wiki/Haplogrupp_I1_(Y-DNA)
Huggorm
12-12-2015, 16:12
CITAT (Rhonda - 51Aussie @ 03-12-2015, 09:28)  Adligt blod har ingen egen haplogrupp eftersom det är bara vanligt blod. Enda skillnaden är att deras blod är blått  Jag väntar också på mitt resultat, det skall bli spännande.
Rhonda - 51Aussie
12-12-2015, 16:32
CITAT (Huggorm @ 12-12-2015, 16:12)  Jag väntar också på mitt resultat, det skall bli spännande. Vad kul! Beställde du en test när du hade läst mitt inlägg?
Huggorm
12-12-2015, 17:17
Jag har funderat på det länge men det var väl ditt inlägg här som påminde mig nu.
Rhonda - 51Aussie
31-01-2016, 09:11
MIN GUBBES RESULTAT. Y-dna haplogroup: I1 Z60. Your Regional Ancestry(Present to 10,000 Years Ago) 100% skandinavisk. Referenspopulationer: Norrmän 64% skandinavisk, danskar 54% skandinavisk) Min gubbe blev så mallig över detta!! Jag ska föra över hans resultat till familytreedna (de har samarbete med genographicproject) o hans resultat läggs till i lämplig grupp. Eftersom män får sin mammas dna med så fick man resultatet på det. Hans mammas mtdna haplogroup är HV.
Huggorm
31-01-2016, 11:06
Jag blev mycket förvånad över min yDNA, jag har E1b1b1a4 som normalt hittas längs Afrikas medelhavskust. Farfar var hantverkare från västergötlands skogar, det finns inget i den delen av släkten som tyder på några afrikanska anor. Nu skall jag börja släktforska för att försöka förstå vad som hänt men ingen vet när vår anfader flyttade till Sverige, det kanske var väldigt länge sedan.
mtDNA är H5a1, också ovanlig i norden men den förekommer i alla fall. Det ryktas om adliga anor i mammas släkt så det förvånar inte att det finns konstiga inblandningar där.
Rhonda - 51Aussie
31-01-2016, 12:26
CITAT (Huggorm @ 31-01-2016, 11:06)  Jag blev mycket förvånad över min yDNA, jag har E1b1b1a4 som normalt hittas längs Afrikas medelhavskust. Farfar var hantverkare från västergötlands skogar, det finns inget i den delen av släkten som tyder på några afrikanska anor. Nu skall jag börja släktforska för att försöka förstå vad som hänt men ingen vet när vår anfader flyttade till Sverige, det kanske var väldigt länge sedan.
mtDNA är H5a1, också ovanlig i norden men den förekommer i alla fall. Det ryktas om adliga anor i mammas släkt så det förvånar inte att det finns konstiga inblandningar där. Det var intressant! Dna-tester visar vårt ursprung hela vägen tillbaka men syns inte när man släktforskar. Vem testade du med? Kolla detta! E är inte vanlig här i Sverige http://dna.scangen.se/index.php?show=stats&lang=sv
Huggorm
31-01-2016, 12:40
Precis, E är ovanlig i Sverige och de flesta som finns har sannolikt invandrat nyligen. Jag är nästan frestad att testa mig hos något annat labb för att se så det inte gjorts något misstag. Jag gjorde det hos 23andme nu, och har även laddat upp rådatan till GEDmatch. 1400 långväga släktingar hade jag där, varav de närmsta 4-5 generationer bort.
Rhonda - 51Aussie
31-01-2016, 13:14
[quote name='Huggorm' frestad att testa mig hos något annat labb [/quote]
Ok. Genographic är bra för att det gynnar vetenskapen och för att man kan flytta över resultatet till familytreedna. Det gjorde jag o hamnade i en group (u5a1a2a1). se bilden. (min tidigaste anmoder som jag känner till - Amelia Clark)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|