silos
[attachment=83935:image.jpg]
[attachment=83936:image.jpg]

Skrev detta på min FB sida.
*Stintan*
Det där var väl inga gudar. För mig är det obegripligt att intelligenta kloka människor tror på en gud vilken det nu än är. Finns väl inget som ställt till med så mycket elände som religioner.
silos
CITAT (*Stintan* @ 19-11-2015, 14:27) *
Det där var väl inga gudar. För mig är det obegripligt att intelligenta kloka människor tror på en gud vilken det nu än är. Finns väl inget som ställt till med så mycket elände som religioner.

Men betraktas ändå som gudar,kolla bara hur folk beteer sig!

Det är ju människor som orsakar elände!

Jesus bryr sig inte om religioner utan Han ser på människornas hjärtan och hur det är ställt med kärlek till sin nästa!
*Stintan*
CITAT (silos @ 19-11-2015, 15:02) *
Men betraktas ändå som gudar,kolla bara hur folk beteer sig!

Det är ju människor som orsakar elände!

Jesus bryr sig inte om religioner utan Han ser på människornas hjärtan och hur det är ställt med kärlek till sin nästa!

I religionens namn gör dom det och har så gjort i alla tider! Det du rabblade upp har ju inget med religion och gudar att göra.
Huggorm
Folk tycks behöva något att leva för och ty sig till. Förr var det religion och idag letar de ateistiska upp substitut, bland annat i form av det som står i listan. Lägg till "vetenskap" och "samhällsutveckling" också.
Mjärden
Gud finns - i människornas hjärnor - och det är gott och väl sålänge det gör människorna till goda, glada och harmoniska till sinnet och vill sin medmänniska väl.
I så fall spelar det ingen roll om Han verkligen finns eller inte.

Men sen finns det människor som utnyttjar Gud för sina egna syften genom att de hittar något i Bibeln, Koranen eller helig skrift, som gottgör deras handlingar. Jag rekommenderar att läsa Gamla Testamentet i Bibeln Jag började med Jerikos fall och gick sen vidare och upptäckte vilka hemska handlingar judarna utförde vid återerövringen av Kaanans land. Att det var möjligt att utföra dessa grymma handlingar berodde på att de själva inte behövde ta ansvar för dem, då de gjorde dem i Guds namn dvs det var Gud som tog på sig dem.

När jag läst detta gick det upp ett ljus för mig. Jag har funderat på hur IS har kunnat utföra hemska och grymma handlingar mot människor med "fel" religion. Jag tror det är samma mekanism hos dem att det är i Allahs namn och att det är han som har ansvaret samt att de får komma till himmelen trots/tack vare sina onda gärningar (anm. det vi tycker är "onda" tror jag de tycker är "goda")
Gossen Ruda
Min inställning är helt klar, det finns inga gudar, har inte funnits och kommer inte att finnas. Alla religioner, religiösa skrifter mm är skapade av människor, åt människor och ibland för att kontrollera människor. Hjälnspöken helt enkelt.
silos
Tack så mycket för alla era svar!
Jag vill inte gå i diskussion om dessa utan jag respektera det som ni skriver!
silos
[attachment=83949:image.jpg]
[attachment=83950:image.jpg]
Jag undrar så varför så många människor inte tror på varken Gud eller Jesus?!?
Gossen Ruda
För att hela gudshistorien inte håller för en kritisk granskning, det finns inte minsta bevis om guds existens utanför bileln och bibeln i sig tål inte att granskas.
silos
CITAT (Gossen Ruda @ 24-11-2015, 21:21) *
För att hela gudshistorien inte håller för en kritisk granskning, det finns inte minsta bevis om guds existens utanför bileln och bibeln i sig tål inte att granskas.

Och du är den som anser sig veta att det är på det viset,varifrån fick du själv ditt sätt att se på tron!

Det enda som jag har är just en mycket stark tro på Gud och jag lita på det och det täcker för mig!

Och både du och jag och alla andra kommer att få svar på allt i sinom tid var så säker på det!

addo
CITAT (silos @ 24-11-2015, 22:35) *
Och du är den som anser sig veta att det är på det viset,varifrån fick du själv ditt sätt att se på tron!

Det enda som jag har är just en mycket stark tro på Gud och jag lita på det och det täcker för mig!

Och både du och jag och alla andra kommer att få svar på allt i sinom tid var så säker på det!

Det är ju därför det kallas att vara troende och inte att vara vetande.
Tapio
CITAT (Gossen Ruda @ 24-11-2015, 21:21) *

Halaj!

Det heter ju att det är den som gör ett påstående som också har bevisbördan.
Du påstår att det inte finns någon gud. Jag vill gärna se ditt bevis för detta, men kommer inte att hålla andan medans jag väntar.
Teodiceproblemet är inget bevis.
Om du inte kan framställa ett bevis så är du lika mycket troende som vilken fundamentalist som helst eftersom ditt påstående inte är evidensbaserat.

//T
Gossen Ruda
Det går inte att lägga fram bevis för guds icke-existens eftersom en negation sällan går att bevisa. Det är den eller de som påstår att gud existerar som har bevisbördan.
Jubbe063
CITAT (Tapio @ 25-11-2015, 12:42) *
Halaj!

Det heter ju att det är den som gör ett påstående som också har bevisbördan.
Du påstår att det inte finns någon gud. Jag vill gärna se ditt bevis för detta, men kommer inte att hålla andan medans jag väntar.
Teodiceproblemet är inget bevis.
Om du inte kan framställa ett bevis så är du lika mycket troende som vilken fundamentalist som helst eftersom ditt påstående inte är evidensbaserat.

//T

Rent vetenskapligt bevisar man att något finns, fungerar, gäller etc etc. Ty det går inte att bevisa ickeexistens i någon form. Jag med biologi, där bevisar man att man hittat nya arter, genom att beskriva, dokumentera och samla in. Man bevisar ju inte nåt man inte vet något om, men måste ju först hitta en okänd art innan man kan bevisa något.
Tapio
Halaj!

Det kan man visst det! Motbeviset mot etern är ett exempel.
Såhär: ljus färdas i gaser, t.ex. luft. Det kan också färdas i vätskor och transparent materia t.ex glas.
Dessa är olika medium. I alla medium följer de lagarna i vågrörelseläran.
Men hur kan det färdas i rymden? Där finns ju bara vacuum.
Då föddes teorin att det fanns något som kallades etern (därför heter det etermedia), som ljus färdades i. Men det fanns inga metoder att detektera etern.
1887 visade Albert Abraham Michelson och Edward Williams Morley genom experiment, att det inte finns någon eter!
Här står en lång harang att läsa, för den som orkar:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Michelson%E2%...leys_experiment

Men det där spelar ingen roll för denna diskussion.
Man kan inte, som ruda gör, först göra ett tvärsäkert påstående och sen säga att det inte går att bevisa det han påstår. Eller det är klart att man kan, men då är man inte vetande, utan troende.

//T
silos
Och jag är just troende!
Gossen Ruda
Man behöver inte vränga till det och dra fram teorier från tiden innan vetenskapen fanns. En del påstår att gud finns, andra att gud inte finns. Bevisbördan ligger på den som hävdar ATT gud finns. Jag hävdar bara att tills bevis framlagts är det sagor. Jag hävdar också att det inte finns små gröna män på Mars. Om någon påstår att det är så är det upp till bevis.
malarmaster
ateism eller tro på vetenskap är ju också en tro likvärdig med gudstro.
Själv har jag en stark tro på just vetenskap MEN då jag är medial vet jag att vetenskapen just nu på denna nivå ligger långt från sanningen om livet. Man har precis börjat skrapa i utkanterna med kvantfysik och andra dimensioner men det är långt kvar innan några svar kommer.
Jag vet att det inte finns någon gud som de jordiska religionerna beskriver,den religion som kommer närmast är buddismen men även där fattas viktiga pusselbitar.
Kristendomen är helt förändrat från ursprunget,islam är ett lika stort påhitt liksom judendomen. Dessa tre religioner delar dessutom samma ursprung och gud.
Nej,vetenskap kan inte förklara allt,mängder med människor upplever dagligen "mysterier". För mig är en del av detta inga konstigheter men för en oinsatt eller någon som bara går på vetenskapliga bevis uppfattas det som inbillning,tokig människa,synvilla eller annat som man kan dra till med för att förklara det man upplevt.
I dagens värld är medialitet något som man inte behöver dölja,det finns en stor andel av befolkningen som är intresserad och lär sig .
Men någon gud som talar om för människor hur de skall göra och straffar de som inte lyder finns inte.
Dock har religion spelat stor roll i samhället och gör så än idag och det är i fråga om moral.
Våra lagar kommer ju sprungna ur religionen och har utvecklats genom århundradena.
Gossen Ruda
Jag är inte ateist, jag accepterar inte en etikett på mig för att jag INTE tror på någon religion. Vetenskapen går framåt medans alla religioner står och stampar på samma ställe som när de skapades. Allt är inte klart än men det kommer.

Vad beträffar allt prat om medial och annat oknytt, jag kallar det för hjärnspöken. Även undersökningen av hjärnan och dess funktion går framåt och snart vet vi hur den fungerar också, och inte fungerar. Hjärnan är en fantastisk sak som kan skapa och räkna ut mängder av saker, bättre än en dator, men samtidigt är den som en dator utan brandvägg och virusskydd. Det är otroligt lätt att manipulera hjärnan, både utifrån och innifrån.

Tag ett gammalt minne exempelvis. Det sägs att man kan plocka fram allt man en gång mints, men varje gång man tar fram minnet förvanskas det eftersom hjärnan lägger till bitar från nutiden. Pga av detta och annat litar jag nästan aldrig på vad människor säger även om de svär på heder och samvete. De behöver inte ljuga medvetet men minnet kan vara förvanskat.
malarmaster
men Ruda,då har du ju en tro liksom de flesta,du vet inte men tror att det förhåller sig på ett visst sett.
bra med det,men du är likvärdig med andra som tror på annat.
skillnad är ju när man VET,och det är vi ju ett antal som ständigt ökar. Ulf
Gossen Ruda
Du lägger ord i min mun jag aldrig sagt eller skrivit. Det är fö en jäkla skillnad mot att lita på vetenskapen mot att tro på tomtar och troll och andra fantasier.
Mjärden
Det största oöverkomliga hindret för mig att komma till en kristen tro är förkunnelsen om en Herre, som står över oss vanliga människor. Om Gud varit på samma plan och verkat på ett demokratiskt sätt om allas lika värde hade det varit lättare.
I det fallet är hinduismen och buddismen lättare att fatta, då den religionen är kopplad till mig som människa utan någon härskare över mig (ok, de har väl några smågudar)
men ändå.
Att år 2000 tillämpa hela konceptet med herre, tjänare, tjänarinnor, underlydande osv känns som tagit från en tid som inte finns - religionen måste passa den tid vi lever i.
Tapio
CITAT (malarmaster @ 26-11-2015, 13:47) *
men Ruda,då har du ju en tro liksom de flesta,du vet inte men tror att det förhåller sig på ett visst sett.
bra med det,men du är likvärdig med andra som tror på annat.
skillnad är ju när man VET,och det är vi ju ett antal som ständigt ökar. Ulf

Halaj!

Vad är det du vet?
Jag utgår från att du har evidensbaserat bevis för detta som det du vet. Visa!

//T
silos
CITAT (Tapio @ 26-11-2015, 20:49) *
Halaj!

Vad är det du vet?
Jag utgår från att du har evidensbaserat bevis för detta som det du vet. Visa!

//T

Jag frågar det samma?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon