lurvig
hej!!
var i Bangkok och söndags marknaden..
Hittade en stor korg med kuvert innehållande frön till näckrosor (eller lotus).. gula, vita,rosa,röda och BLÅ!!!
kunde inte hålla mig o köpte på mig massor!! kostade inget!!
Väl hemma kunde jag inte hålla mig... fyllde plastgjas till 1/3 med geggamojja av vatten och torv o strödde frön över. på med plastpåse och ställde alltsammans på min datalåda som ju alltid e varm.. efter 2 v kom dom!! och herregud.. såg ut som en gräsmatta i glaset!! grobarheten verkar vara 100%. efter ett par dagar i ljuset kom små, små blad och jag fyllde försiktigt på med 2 cm vatten som täckte dom.. och dom växer!! wink.gif)
det roliga är att jag har bara använde pyttelite frö... så nu vet jag inte vad jag ska göra med resten!! wink.gif)

Lurvig
Ina
Kanske dela med dej till oss andra tokar här?? smile.gif

Har du nån aning om hur pass härdig lotusen är? Jag vill hemskt gärna köpa/byta till mej lite frö .... wub.gif
lurvig
hejsan..
det är ju en tropisk växt och antar att man gör som med andra näckrosor.. tar upp dom till vbintern o förvarar roten i fuktig mull svalt o mörkt!! Annars kan man ju pollinera dom och få egna frö.... man gör så här..
1. pollinera blommorna..
2. när blomman börjar vissna binder man om med gasbinda och snöre om blomman så den liksom är som i en påse.
sen väntar man.. blomstängeln kommer, om blomman är befruktad att dras ner mot botten! själken blir som en spiral....
3. när fröna är färdig, spricker fröhylsan upp och fröna faller ut!! men då i din lilla påse... bara fiska uopp, rensa bort skräp o torka!!

Mvh
Lurvig
kerstin z5-6
Du har väl aldrig sett till min favvoplanta på den där marknaden ? jade wine -tyvärr omöjlig att så .. den lär jag nog få söka ett tag till ..
lurvig
hejsan!!
nej, den har jag inte sett..;(( men ska kolla nästa gång!!
jag vet hur det är att leta favve växter och inte få tag på dom!! Jag letar som en toking efter en klätterväxt som heter kastanjevin eller chestnutvine... OM nån har det, som läder detta, kan jag GLADELIGEN dela med mig av mina fröer.. har massa exotiska saker..,))
kerstin z5-6
vet du vad den heter på latin månne?
Min favvo heter Stongylodon macrobyotus-(jade wine) Jag har vinterträdgård så jag kan ha en hel del skoj i krukor smile.gif
Virgo
Har oxå varit på söndagsmarknaden, den är enorm!
Fick med hem en massa olika näckrosor o blommor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon