Full version: HUMLE
krellus
Hej, ny som man är på detta forumet så ville jag ställa en fråga angående Humle.

Vi planterade Humle vid en portal mot grannen och undrar när den börjar "sätta fart" igen?

Vad jag förstår så ska man inte klippa ned den till marken utan de nya skotten kommer direkt på den befintliga växten. Eller?

Har svårt att förstå hur något nytt kan börja växa på de tunna "trådarna".

Krellus smile.gif
Tesa
Jag har vanlig humle och den vissnar ner varje år, det blir en massa skräp att klippa bort......Dom nya skotten kommer från roten och mina har precis satt igång- är 10-15 cm nu.....

Välkommen hit, by the way.....detta är ett rasande trevligt ställe......hoppas du skall trivas...
krellus
Hm, kommer den att ta fart trots att jag inte har klippt ned den?
Kan jag göra det nu eller är det för sent. Jag är lite färsk på det här och det kanske märks.
Nina H
Att man inte klipper ner perenner som kommer nya från marken nästa år beror på att det gamla riset är ett bra skydd mot vinterkylan. Man kan dessutom lägga upp lite löv och jord emot plantan.
Vår humle har precis börjat visa sina röda spjut. Spännande. Den är också ny och införskaffades mest för att tonåringarna brygger mjöd.
Tesa
Humle växer vild i Sverige och där är det ingen som klipper... så gå ut och kika nere i jordytan så hittar du kanske nya skott....och ta bort det gamla riset innan dom nya växer upp för sen blir det besvärligt...
Wargen
Jag har en hel del humle i trädgården...och jag tar inte bort riset utan lämnar det till de nya skotten att klänga i. Men det beror ju på var den står. Om man lämnar riset så blir plantan tjockare efter varje år.
De nya skotten kommer endast från marken, inget på det gamla riset alltså.
Om du vill flytta, dela, plantera om så är det bäst att du gör det innan (eller strax efter) att den börjar växa igen, skotten går väldigt lätt av.
De späda skotten kan anrättas ung. som sparris....men det näns jag inte göra, jag vill ha dem som grund till andra klättrare bl.a.
Eftersom den växer så snabbt är den perfekt till snabba insyns-skydd. Pass på bara - den lämnar fläckar på kläderna och små hullingar i huden. Kan klia rätt friskt! ohmy.gif
krellus
Kalas. Tack för alla tips!
Hoppas att Humlen växer mycket i år... de brukar ju göra det har man hört. biggrin.gif
Wargen
Jag hade en humleranka (på Gotland visserligen, gynnsamt klimat) som blev 14 meter lång! Men mer normalt är väl mellan 6-10 meter tror jag... blink.gif
annchapanncha
Jag klipper bort riset på hösten, det har inte haft nån betydelse för hur den växer på våren.
Den blir JÄTTE hög, jag skulle tippa på en tio-tolv meter.

Och jorden den växer i är absolut inte den bästa jorden, tror jag.

Så jag uppfattar Humle som en mycket tacksam växt. Som kommer igen varje år trots dålog jord och tuff behandlig.

laugh.gif rolleyes.gif

Så lycka till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon