Full version: Sen plantering
Aqvakul
Idag planterade jag ett träd som jag fick som present i samband med min pensionering. Jag fick det för tre veckor sen och det har stått på balkongen tills det blev dags att ta sig till fritidshuset. Det är en blodbok ympad på en svagväxande grundstam, i kruka. Jag har aldrig planterat så sent. Men idag var det tio grader varmt och jag tror nog att trädet kommer att klara sig fint såvida inte rådjuren blir alltför aggressiva...
Bassam
Hej
För säkerhetsskäl kan täcka marken på torka blad och över dem granris.

H.Bassam
Huggorm
Man brukar säga att det går bra att plantera så länge jorden går att gräva. Rötterna kommer förstås inte att börja växa innan våren, men trädet övervintrar bra. Enda problemet kan vara att tjälen trycker upp trädet när det inte är ordentligt förankrat med utväxta rötter, om det blir en sådan vinter. Då får man fixa till det lite när tjälen så småningom släpper.
Aqvakul
Mer rädd för rådjuren än för tjälen.. wink.gif
Bassam
Hej
Det är mycket lätt att skydda växter från rådjuren.
H.Bassam
Huggorm
CITAT (Bassam @ 05-12-2015, 02:58) *
Hej
Det är mycket lätt att skydda växter från rådjuren.
H.Bassam

Nej du, det är det definitivt inte. Det är något som trädgårdsägare över hela landet sliter i motvind med.
Bassam
Hej

Ja, det finns nu många sätt att skydda växter från rådjuren och dåliga miljö., är ett uns av förebyggande är värt tusen behandling, man behöver bara lite mera jobb och pengar.
obs:
vad kostar om man hänger på grenarna påsar som innehåller ( Ammoniak + blodmjöl ) mot rådjur, och vad kostar om man täcka marken med höst blad och över dem sand eller små sten för att inte flytta bort bladen, det är tvärtom ger de jorden bra näring.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon