capros aper
05-12-2015, 19:21
Jag tog in min stora, fina chiliplanta tidigt i höstas. Den var angripen av bladlöss så jag klippte ner den väldigt mycket för några veckor sen. Alla nya blad som kommer nu krullar sig på sidorna (se bild). Nån som vet vad det kan bero på?
Jag ger flytande näring då och då. Idag köpte jag benmjöl som jag tänkte testa med.
Tack på förhand.[attachment=84054:chili.jpg]
Niklas-73-
06-12-2015, 09:03
Har också råkat ut för liknande problem.
Jag kunde inte se någon ohyra så jag tror att det berode på torr inomusluft ,
Försök att höja luftfuktigheten runt plantan.
Kolla efter ohyra.
/Niklas F
Åsa, mälardalen zon 2
06-12-2015, 09:44
Skulle tro det är en kombination av för hög halt näring + för dåligt med ljus och för torr och varm luft. Det måste finnas bra med ljus för att växten ska kunna använda näringen så på höst/vinter brukar man knappt ge något sånt till växter. För mycket näring som samlas i jorden kan bränna rötterna + göra så att växten får svårt transportera upp vatten.
capros aper
07-12-2015, 19:37
Tack för hjälpen!
capros aper
21-12-2015, 19:55
För dom som är nyfikna så tror jag att jag har kommit fram till orsaken till de krulliga bladen på min chili.
Jag bytte till ny jord i krukan och inom en vecka fick den nya, friska blad. Min teori är att den gamla jorden i krukan saknade ett eller flera viktiga näringsämnen som inte finns i växtnäringen jag tillsätter, men som finns i ny jord. Under det gångna året har nog chilin tagit upp allt av detta/dessa näringsämnen och när jag dessutom klippte ner den så mycket som jag gjorde tog jag bort det ämnet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.