Rhonda - 51Aussie
Det har min sambo o jag. På jobbet, på gatan, i trapphuset osv.
Väldigt många av de muslimerna vi har pratat med är rädda eftersom de vet att folk blandar ihop dem med islamister. (jag har googlat på de här orden innan jag lade upp detta inlägg.
Jag tror att det är rätt att säga så)
Därför hälsar vi alltid på muslimer som vi möter. Då vet dem att det finns folk här i Sverige som inte misstänker dem för något.
Muslimska Kurder som bor här omkring vågar inte ens tala om att de är muslimer.

(läs mitt tillägg längre ner på tråden. kl 16.00)

TILLÄGG 19.59 6/12
Var tvungen att redigera lite då jag märkte att jag hade skrivit fel.
Redigeringen blev inte heller så bra.
Jag är inte så bra på det här med att skriva o kommentera. Man gör sitt bästa.
*Stintan*
Hur vet du att dom är muslimer? Frågar du eller? Pratar dagligen med invandrare men har ingen aning om ifall dom är muslimer eller kristna och bryr mig inte heller om vilket. För mig är dom medmänniskor.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Ja det undrar jag också hur du vill veta vem som är muslim eller inte.

Inte frågar jag någon efter deras religion när jag möter folk.
Kalmarlän
jag klickade fel

CITAT (*Stintan* @ 06-12-2015, 14:06) *
Hur vet du att dom är muslimer? Frågar du eller? Pratar dagligen med invandrare men har ingen aning om ifall dom är muslimer eller kristna och bryr mig inte heller om vilket. För mig är dom medmänniskor.

Förvräng inte frågan

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 06-12-2015, 14:21) *
Ja det undrar jag också hur du vill veta vem som är muslim eller inte.

Inte frågar jag någon efter deras religion när jag möter folk.

Förvräng inte frågan
CITAT (Kalmarlän @ 06-12-2015, 14:42) *
jag klickade fel
Förvräng inte frågan
Förvräng inte frågan

Varför förvränger vi frågan?

Rhonda skriver ju att om hon möter muslimer..... Hur kan hon veta att der är muslimer när hon möter någon.

Men det är ju alltid bra när man kommer ny till ett forum och ifrågasätter direkt andra. Har man anmält sig extra för det?
Bengalow
Hon bara förutsätter att dom är muslimer, om dom ser ut som "arabiska". Långt skägg, kalklippta huvuden, och en fru i släptåg med 6-7 barn och 30 kg mat i flera kassar - och en slöja för ansiktet...
Aqvakul
Jag har träffat massor med muslimer genom åren, elever, kolleger och vänner... men aldrig några islamister, vad jag vet.. Jag bedömer människor utifrån personliga egenskaper, inte efter religionstillhörighet eller etnicitet...
Rhonda - 51Aussie
CITAT (Rhonda - 51Aussie @ 06-12-2015, 13:44) *
Det har min sambo o jag. På jobbet, på gatan, i trapphuset osv.
Väldigt många muslimer är rädda eftersom de vet att folk blandar ihop dem med Islamister.
Därför hälsar vi alltid till muslimer som vi möter. Då vet dem att de finns folk här i Sverige som inte misstänker dem för något.
Muslimska Kurder som bor här vågar inte ens tala om att de är muslimer.

Bengalow
Islamister= muslimer(förr muhammedaner), Aquakul, men jihadister är fanatiskt troende muslimer. Idag används ordet "radikaliserade" muslimer.
Rhonda - 51Aussie
Tillägg.
Vad hopplös jag är! Jag har bott här länge men lyckas ändå inte säga vad jag egentligen vill säga. no.gif

Jag menade egentligen de relativt nyanlända.
Vi har på senaste tiden fått väldigt många hit till Nybro. Familjer, ensamstående mm.
De blir så glada när man hälsar.
Rhonda - 51Aussie
CITAT (Bengalow @ 06-12-2015, 16:00) *
Islamister= muslimer(förr muhammedaner), Aquakul, men jihadister är fanatiskt troende muslimer. Idag används ordet "radikaliserade" muslimer.

Jag googlade på: skillnaden mellan muslimer och islamister innan jag skrev tråden. Det är inte lätt att uttrycka sig på rätt sätt - vilket man alltid vill göra.

*Stintan*
CITAT (Kalmarlän @ 06-12-2015, 14:42) *
jag klickade fel

Förvräng inte frågan

Förvräng inte frågan

Va???? Har inte förvrängt någon fråga!
*Stintan*
Islam är väl muslimenas religion så varför skulle de vara rädda för att bli ihopblandade med islamister vilket dom ju alla är? Däremot är inte alla jihadister (radikaliserade). Man kan ju knappast veta var de har sina sympatier bara genom att hälsa på dem och byta några ord.
Rhonda - 51Aussie
Finns det ingen som vill/kan svara på min fråga?
(förutom akvakul som har redan svarat)
*Stintan*
CITAT (Rhonda - 51Aussie @ 06-12-2015, 16:54) *

Vad är det för fel på svaren du fått?
Jubbe063

Det gör jag säkert med tanke på att många invandrare just nu kommer från muslimska länder.

Duger svaret?
caprifol

Javisst kan jag svara och svaret blir: "antagligen har jag pratat med rätt många". "Antagligen" skriver jag, för diskussioner om religion är ju inte något som kommer upp i första taget. Jag pratar ibland med kunder (m invandrarbakgrund) i butiken, resenärer på pendeltåg/T-bana, mannen som driver blomsteraffären o s v. Har flera ytliga bekanta från Eritrea, men inte vet jag vilka av dem som är kristna el muslimer.
Rhonda - 51Aussie
CITAT (Jubbe063 @ 06-12-2015, 19:34) *
Det gör jag säkert med tanke på att många invandrare just nu kommer från muslimska länder.

Duger svaret?

Har du redan pratat med någon relativt nyanländ? (det skulle ha stått i min rubrik "..... någon relativt nyanländ muslimsk person"

Jag talade med några ungar killar på läkarstationen-en av dem hade suttit i ett Syriskt fängelse där de hade huggit av några av hans tår. :-(

CITAT (caprifol @ 06-12-2015, 19:39) *
Javisst kan jag svara och svaret blir: "antagligen har jag pratat med rätt många". "Antagligen" skriver jag, för diskussioner om religion är ju inte något som kommer upp i första taget. Jag pratar ibland med kunder (m invandrarbakgrund) i butiken, resenärer på pendeltåg/T-bana, mannen som driver blomsteraffären o s v. Har flera ytliga bekanta från Eritrea, men inte vet jag vilka av dem som är kristna el muslimer.

Jag glömde skriva i rubriken att jag syftade på relativt nyanlända.
*Stintan*

Varför redigerar du ditt inlägg flera timmar efteråt så att det ska se bättre ut? Aqvakul är ju dessutom inte den ende som svarat. Varför svarar du inte själv på följdfrågor?
Rhonda - 51Aussie
CITAT (caprifol @ 06-12-2015, 19:39) *

Jag glömde skriva i rubriken att jag menade relativt nyanlända

Rhonda även om du ändrade nu så ändrar det inget. Jag frågar fortfarande inte en invandrare vilken religion dom har. Det är deras privatsak som inte jag, inte du heller, har att göra med.

Men vad konstigt, du bor i Kalmar Län och så kommer så plötsligt en nyanmäld kalmarlän till din hjälp......
*Stintan*
Kanske bättre att du tänker igenom vad det är du vill få fram i dina inlägg lite bättre innan du startar nya trådar. Eller är det bara viktigt att lägga upp så många som möjligt även om ingen begriper vad du vill med dom. Vad vill du med den här tråden t.ex. för du tror väl ändå inte att någon skulle skriva att "nej jag tilltalar aldrig muslimer". Hur man nu kan veta att en människa är just muslim om det inte är en kvinna i slöja. Tycker du verkar ha en del förutfattade meningar både om muslimer och svenskar.
Aqvakul
CITAT (Bengalow @ 06-12-2015, 16:00) *

OK, snabba ryck i begreppsbildningen... naughty.gif
Jubbe063
CITAT (Rhonda - 51Aussie @ 06-12-2015, 19:45) *
Har du redan pratat med någon relativt nyanländ? (det skulle ha stått i min rubrik "..... någon relativt nyanländ muslimsk person"

Jag talade med några ungar killar på läkarstationen-en av dem hade suttit i ett Syriskt fängelse där de hade huggit av några av hans tår. :-(

Ja, hur så? Östersund svämmar över alla breddar av flyktingar som nära på hela landet gör just nu. Så det vore ett under om man skulle kunna lyckas undvika att träffa på nyanlända.

Så jag utgår från att de som inte kan svenska alls är relativt nyanlända, men jag kan ha fel. Det kan ju även vara så att de jag pratat med har svårt att lära sig etc. Men nu spelar det ju ingen roll om en människa kommit till Sverige för en vecka sedan eller några år sedan. Människor är människor oavsett.
segelbåt
Sist jag tilltalade en muslimsk kvinna (förra veckan) så blev det en jäkla liv på hennes man. Jag fick tydligen inte tilltala hans fru.

Kvinnan bar huckle så det var muslimer. Jag vet dock inte om det var jag som man eller som icke-muslimsk man som retade gallfeber på "mannen" men kul var det i alla fall.
silos
Jag har besökt asylboende i våran stad!
Annars brukar jag inte hälsa på främlingar oavsätt vilka de är.
Bengalow
Vilken uppfattning fick du, silos?
silos
CITAT (Bengalow @ 07-12-2015, 13:37) *
Vilken uppfattning fick du, silos?

Det var en fikastund på asylboendet.
När jag kom dit satte jag mig snart nog vid ett bord dör det fanns flera barn och en mamma med spädbarn.
Ungarna blev glada för att jag rakade flera fraser på arabiska.
Mamman var från Somalia.Jag fick hålla hennes baby i famnen och mamman hämtade kaffe ich kakor till oss.
Hon var muslim.

Senare talade jag med ett par från Syrien.De hade tre barn och de talade engelska.Mannen var ingenjör och hustrun var sömnads konstnär om jag nu fattade rätt!
Vi bytte telefon nummer och har pratat senare i telefon.

Det var mycket trevligt!
På boendet vill de inte tala varken politik eller religion.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon