Jag undrar om det ens är någon idé att tänka tanken då man bor i Stockholm.................
Måste den klättra på en pergola, det gör den alltid på alla bilder? Eller funkar något annat???
eml
20-04-2004, 15:10
Vi har ett blåregn och bor i Stockholmstrakten (Hässelby). Vi har ett hus i vinkel och blåregnet står längst in i vinkeln som i princip är riktad åt SV så det är rätt skyddat. Vet ej hur det "byggdes upp" (den fanns där när vi köpte huset), men den växer med några slingriga stammar längs ett armeringsjärn i början och sedan längs hörnet och vidare ut på trådar som är spända på spikar längs med huskroppen. Har väl inte lyckats så bra att få den att blomma med överdådlig prakt, men har inte gett upp hoppet ännu och några blommor per år brukar det bli att njuta av.
andreas i uppsala
20-04-2004, 17:24
varför skulle det vara så svårt med blåregn i mälardalen?
Mi70
20-04-2004, 22:40
Jag känner ingen här som har blåregn, däremot läser man ju alltid i tidningar om hur folk som bor i skåne minsann kan sitta och glassa under blåregnet..... Det känns bara lite som att det egentligen bara funkar i Skåne, annars skulle folk även här ha massa blåregn....
Detta är dock bara, bör noteras, ett högst personligt antagande!
Blomstersmurfen
21-04-2004, 07:06
Jag har blåregn och bor i Stockholm! Det är 4 år gammalt och har överlevt tom att tinas upp mitt i vintern med varmvatten för en nödvändig flytt! Det trodde jag aldrig, och hänvisar helt till denna händelse att den inte blommat ännu. Men i vår kanske?
andreas i uppsala
22-04-2004, 17:29
Du behöver en mycket varm och solig plats, för att få den att blomma. Självklart har kenneth på söder(AoT) en som blommar något enormt. Själv föredrar man passionsblomma och jasmin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.