Full version: Rabattrosor
Kajsa
Nu får vi ha lite fart här.
Så vilka Rabattrosor är ni verkligen nöjda med ? Själv tar jag några jag haft länge och som mest är friska.

Leonardo da Vinci, kan bli ganska hög, svag doft, läckra tätt fyllda blommor. Kan få svartfläck blöta år men blir inget större problem, zon 4 ros. Fryser ner men aldrig bort.

Aspirin Rose, tysk ros namnet efter läkemedlet aspirin 100 år. Blir ganska buskig, ca 1 m, zon 4.

The Fairy, den klarar utsatta blåsiga lägen, blir över metern bred, ingen doft men underbart söt, vräker ut blommor. En stark zon 4 ros.

Katharina Zeimet, Gammal Polyantha ros från 1901. Har minst 10 ex av denna generösa ros, zon 5 ros, frisk, blommar rikligt två ggr, blir 60 -80 cm hög, doftar. Växer blåsigt, kyligt mot gatan här, men det klarar den.

Ja, det var några, häng på rosvänner !
Britt zon 3 fi
Katharina Zeimet har jag haft i flera år och gillar den mycket, likaså Aspirin Rose. Leonardo da Vinci är fin men för en tynande tillvaro här, står lite trångt och borde kanske räddas genom att flyttas.
Två av mina favoriter är Baronesse och Maria Theresia (Nostalgie-rosor) [attachment=84065:Juli__14_012.JPG]
Baronesse mitt i bild, Maria Theresia syns till vänster
oliv
Hos mig är det Souvenir de la Malmaison som har hängt med längst. Blommar då och då tills frosten kommer, och varje år blir hon lite kraftigare och högre.

Det är för skuggigt för övrigt, därför har jag mest klätterrosor eller höga buskrosor. Några Floribunda och Tehybrider har tillkommit, för tidigt att säga något om dem. Jag tror Peace kommer bli en favorit.

Reine de Violettes är hög här (kom igång när hon fick en bättre plats), blommar mycket på sommaren, men remonterar nästan inte.
Kajsa
Vad roligt med Souvenir de la Malmison Oliv, jag har aldrig provat den då jag gissar den inte klarar Västmanland, den är verkligen flott.
Tehybrider kan du självklart ha i zon 1

Jag har väl sett under mina rosår ska rosor bli långvariga bör man ha lite frysmarginal oavsett grupp, särskilt om man bor i mellan Sverige eller längre upp i landet.
Kajsa
Britt, jag hade svårt hitta bilder på dina favoriter, Baronesse fanns i Allt om Trädgårds Roslista men inte den andra, eller i Rosbiblarna.
Kan du lägga in bilder på rosorna ( gör ni andra också det så vi ser hur dom ser ut. )
Britt zon 3 fi
Jag har inga riktigt fina foton fast jag gillar de här rosorna. De är friska fina rosor som jag köpte 2012 och ännu lever de och mår bra och har blivit litet större varje år fast de kanske inte borde vara riktigt härdiga i min zon (som motsvarar svensk zon 5)
Baronesse
[attachment=84067:Juli__14_023.JPG]

Mariatheresia
[attachment=84068:Juli__14_024.JPG]

Hittade en link till Tantau där det står litet om dem http://www.rosen-tantau.com/unser-sortiment/nostalgie-rosen/
Kajsa
Dom ser helt ljuvliga ut rose.gif
Kajsa
Här två andra som jag haft i många år och som för det mesta är friska

Linnaeus, har den på flera ställen och den kan bli 1m eller högre, svag doft. Rosen sprakar i alla vackra guloranga färger, zon 4 ros. Köpte den 2007 när den kom, man skulle hedra Carl von Linne, Poulsenros

Bonica, har flera av denna, zon 5 ros, svag doft, blir lite buskig, väldigt bra ros, här fryser den bara ner stränga vintrar.
svennis
ROSE de Rescht är en favorit

Rose de Rescht.JPG

Hej Kajsa

https://www.facebook.com/groups/116827788332887/?fref=nf

Vi skriver på facebook nu
Hälsningar /svennis

Kajsa
Roligt se dig här svennis, du är saknad smiley_small_hug.gif

Facebook i all ära men det här är ett riktigt Trädgårdsforum
svennis
HÄR BEHÖVS EN TOMTE

atomte.JPG
Kajsa
Tack för den Julhälsningen svennis.
Jag började fundera, har jag någon bra röd rabattros, jo jag har en, ett ex som jag haft i ca 10 år

H.C Andersen, en Poulsen ros i tomterött, den förgrenar sig bra och kan bli lite buskig, ca 1.20 doftar svagt, en stark zon 4 ros då den klarat flera tuffa vintrar, frisk ros.

H.C Andersen

Och GOD JUL alla rosvänner !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon