Ulle
Har ni några tips på växter som tål sol och inte dör om de råkar torka ut något mellan vattningarna? Jag har balkong i söderläge och det blir VARMT på sommaren!
Det får gärna vara mycket färger. Någon typ av hängväxt eller gärna något som bildar kortare rankor varvat med lite högre växter. Vi har en lång balkong och jag har tänkt mig tre balkonglådor.
estet
Pelargoner är tacksamma vad gäller sol. De älskar den! Du kan ju blanda häng och vanliga. För att få häng, höjd och en färgexplosion. Vinröda mot vitt, röda mot vitt, rosa mot vinrött osv.
Cilla
Många kryddväxter tål torka, lavendel, timjan m fl. Murreva likaså, som dessutom blommar sött, smått och länge. Alla stenpartiväxter borde kunna trivas hos dig.

Jag har penningblad på mycket torra ställen, och trots att den egentligen vill ha fukt så klarar den sig och ringlar iväg. I krukor dinglar den med sina gula blomster ca 40 cm ned.

Lysimachia nummularia
Blomstersmurfen
Silvernjurvinda är mitt råd. Långa revor, gick att övervintra inomhus också. Mycket torktålig, men växer förstås bättre om man inte glömmer den så ofta...
Ulle
Pelargoner älskar jag! Vem gör inte det, så att blanda en massa olika färger blir nog snyggt!

Penningblad var en vacker växt - ska skriva upp den på min lista! Hur växer Murreva och hur ser blommorna ut?

Silvernjurvinda blommar den eller är det en grön växt?

Många frågor från en novis på växtnamn! Tack för tipsen!Kom gärna med fler! smile.gif
Blomstersmurfen
Silvernjurvindan får små vita blommor i massor.
Blomstersmurfen
Och är inte grön, utan har "silverfärgade" revor.
estet
Silvernjurvinda är ett bra tips! Hade den i fjol med vinröda hängpelargoner. Den finns att köpa på plantskolan som färdig planta men jag sådde fröna ifjol. Den är krypande/revande också. hade den i vissa krukor som "marktäckare".

Den här bilden hittade jag på AoT. Tack för lånet "Malin på Öland", du kanske finns här oxå!
Ulle
Åh, vinrött och silver - det låter jättefint!

Jag satsar nog på pelargoner och silvernjurvinda! Hoppas bara att jag får tag på den på plantskolan!

Tack för fina tips från er alla! jag får väl ta kort och lägga in här sedan så ni får se hur det blev!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon