aryhann
20-12-2015, 07:23
J,
Vi har fått ungefär två år sen en rosmarin plant i en vas. Under den tiden jag har haft svårighet att ha den grön och frisk och nu det ser jättedåligt ut.
Just nu det är inne. På en fönsterbrädan på södra sidan. En element finns under.
Det är inte så kallt ute men om jag skulle ta det ute nu jag antar att det kommer som en shock och vi kommer att vara borta under julen.
Hur kan jag göra något så att det kommer inte att dö?
Hälsningar
Åsa, mälardalen zon 2
20-12-2015, 08:23
Om du ska vara borta så kan du ju sänka värmen inomhus i stort sett alla krukväxter mår bra av svalare klimat inomhus under vintern. Om du som jag har +12C utomhus så lär det inte bli nån köldchock ta ut den men är du borta så kan du ju inte ta in den ifall det blir minusgrader.
aryhann
20-12-2015, 08:46
Vi kommer att ha någon som kommer att vattna blommorna, eftersom jag kan inte sänka temperaturen inomhus tyvärr (gammal värmepump).
Min fråga är hur kan jag hjälpa planta att må bättre? Det är på gränsen att dö redan just nu.
Hur ofta behöver man vattna en vanlig rosmarin planta, inomhus, i en vas? (i Italien det överleva ute utan problem och utan stor skötsel
Åsa, mälardalen zon 2
20-12-2015, 15:10
Det går inte att säga hur ofta man ska vattna för det beror på hur torrt det är i luften + hur stor jordvolymen är. Men den ska aldrig torka ut jättemycket + de kan behöva extra belysning inomhus under vintern de behöver ju kunna fotosyntesa för att överleva och här är det rätt mörkt i sverige på vintern. Jag har aldrig lyckats med rosmarin inomhus under lång tid den jag har nu står på min inglasade balkong året runt det är mera medelhavsklimat där än vad det är inomhus för på vintern vid medelhavet är det ju rätt svalt och fuktigt i naturen står de aldrig jättevarmt, mörkt och med låg luftfuktighet. Min rosmarin trivs utmärkt nu i fuktig och sval luft och den är jättstor och har faktiskt några blommor just nu men det är nog den ovanligt varma vintern de brukar blomma framåt feb-mars.
aryhann
20-12-2015, 20:38
Uhm, det kan vara att jag har vattnat för lite. Undrar dock om det kan komma igång igen på något sätt?
Eva i Västerås
21-12-2015, 20:35
Du har varit duktig ändå som klarat plantan en vinter innan.
Jag har aldrig lyckats övervintra rosmarin. Min kompis som klarade det hade då ett stort sydfönster utan värme under.
Rosmarinen vill ju ha svalt och fuktigt på vintern, men inte fruset. Medelhavsklimat, alltså.
aryhann
22-12-2015, 21:24
Jag har flyttade det till skafferi, när det är lite fuktigare och kallare, dock det är på nörra sidan ...
Sista året var det där. Det klarade vinter även om det såg ut redan ganska trist.
Eva i Västerås
22-12-2015, 22:09
Kan du fixa det ljus rosmarinen behöver i skafferiet?
Den ska ju ha riktigt rejält ljust, 12-14 timmar per dag.
Annars är nog temperaturen rätt bra där.
aryhann
22-12-2015, 22:12
Fönster finns. Man skulle bara hoppa att det finns solen med...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.