Full version: Vallmofrön
tetafan
Jag har idag fått en påse med vallmofrö av en vän som plockat dessa från en av sina vallmor.
Det är en helt underbar färgsättning på dess blommor.
Nu till mina frågor. Ska dessa frö stratifieras? Isåfall hur länge?
Jag har provat att plantera vallmofrö förr med väldigt klent resultat.
Första gången på vanligt sätt med såjord med ett tunt lager jord på fröna och resultatet uteblev alltså inga groddar.
Andra gången prövade jag såjord igen med med ett tunt lager sand på toppen. Tyvärr inget resultat då heller så jag vände upp och ner på frösådden i en rabatt och två år senare det två blommor av den sådden upp i en helt annan rabatt.... crying.gif
Har ni tips och råd inför nästa vårs förgrodd?
Tacksam om någon av er alla här på Odla kan hjälpa mig!
God jul på er
Åsa, mälardalen zon 2
Beror på vad det är för vallmo olika sorter sås olika, är det vanlig ettårig vallmo brukar det bara vara att strö ut dem utomhus ungefär i brjan av april där man vill ha dem och täcka med mjölkvit plast eller odlingsduk. Vallmo är ofta ljusgroende och den ettåriga brukar inte vara så förtjust i omplanteringar.
tetafan
[attachment=84125:10425512...981324_n.jpg]Tack för svaret =)
Vet inte om den är perenn eller inte, får återkomma med det
Fast en bild på fägringen kan jag dela nu iaf
Helen i Piteå Zon 5
Ser ut som en 1-årig vallmo - Papaver somniferum.
Finns i många färger och former. Dock är den inte fröäkta utan en del avkommorna blir lite annorlunda vilket inte alls är något negativt.
Precis som Åsa skriver så är direktsådd det bästa alternativet. Låter du sedan plantorna bilda frökapsel och mogna på plats faller frön ner och det gror nya plantor år efter år.
Det kan bli enorma mängder men det är lätt att rensa bort småplantor sedan kan man ju även begränsa mogna frökapslar genom att klippa bort dom tidigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon