Har någon provat att använda ogräsättika på tistel, maskros och ettårigt ogräs i landet? Hur har det fungerat?
Jag har slitit mitt hår och slitit i stjälkarna och tänkte att det kunde vara ett komplement till slitet att spraya med ättika.
Det ska ju vara naturligt så det borde ju inte vara farligt att äta av grödorna sedan.
Det brukar inte döda ogräs med djupa pålrötter som tex tistel och maskros . Kan dock fungera om man ha små ytor som annars kan vara svåra att komma åt tex mellan plattor.
Det var för några år sedan populärt bland kommunernas trädgårdsarbetare.
De flesta har väl gått ifrån ättiksmetoden.
CITAT (uno @ 20-04-2004, 15:00)
Det var för några år sedan populärt bland kommunernas trädgårdsarbetare.
De flesta har väl gått ifrån ättiksmetoden.
Varför? Funderar på att köpa till ogräset i plattskarvarna. Kan det tänkas påverka myrornas trivsel också?
CITAT (Lena N @ 20-04-2004, 22:09)
Funderar på att köpa till ogräset i plattskarvarna. Kan det tänkas påverka myrornas trivsel också?

Det främsta problemet är att det inte vara så länge (eftersom rötterna oftast överlever). Kommunerna använder ofta gasolbrännare.
Typiskt att det inte biter på tistel och maskros! Men om det biter på det ettåriga så har jag i alla fall fått lite hjälp på traven!
Gasolbrännare känns som lite överkurs

så desperat är jag inte ännu, men det fungerar säkert bra. Får vål spraya mellan stenplattorna i alla fall, så får jag nån användning av ättikan!
CITAT (Ulle @ 21-04-2004, 08:54)
Typiskt att det inte biter på tistel och maskros! Men om det biter på det ettåriga så har jag i alla fall fått lite hjälp på traven!
Gasolbrännare känns som lite överkurs

så desperat är jag inte ännu, men det fungerar säkert bra. Får vål spraya mellan stenplattorna i alla fall, så får jag nån användning av ättikan!
Då Du tycks ha problem med både ogräs och myror kanske det är idé att lyfta på plattorna, krafsa bort ogräs och jord, placera en remsa geotextilduk "under" skarvarna och fylla på med stenmjöl. Myrorna fixar inte stenmjöl och rotogräs får inget bra fäste.
Snusmumriken
22-04-2004, 23:33
Ogräsättika - ett gammalt kärt knep. Men inte vidare efektivt inte. Som du ju märker kommer det snart nya skott från växter som maskros och tistel.
Vad som verkligen fungerar (dock ej bra om du planerar att konsumera ngt i närheten av där du sprutar) är Weibulls Rambo, det som inom jordbruket brukar gå under namnet Round-up. Tar död på hela rotsystemet. Lite kontroversiellt medel, men i de små mängder som behövs för bekämpning i trädgård är det när allt kommer omkring en bra lösning.
Britt-Marie
23-04-2004, 17:26
Visst kommer det nya maskrosor och tistlar, men är man tillräckligt envis, så försvinner även dessa efter ett tag. Kan inte bladen få utvecklas och lämna näring och syre till rötterna, så dör dessa. Jag har gjort så och jag har använt vanlig ättika utspädd med vatten (1 flaska ättika och sex delar vatten. Jag har en grej, som jag "kokar bort" ogräset med. Måste användas flera gånger även här, men till sist försvinner det. Ytligt gräs försvinner meddetsamma. Denna grej går på ström, så man måste ha en lång sladd. Är billig i inköp. kostar bara 3-400 kronor.
Jag hatar att gå eller krypa och försöka få bort ogräd. Börjar "ånga" bort det tidigt på våren och har rent mellan plattorna hela sommaren!
Jag har provat ogräsättika med mycket gott resultat på både tistel och maskros i grusgångar. Problemet är bara att det kräver mycket ättika och att man väter så att hela roten kommer i kontakt med vätskan. Det blir alltså väldigt kostsamt om det rör sig om större ytor. Men funkar gör det. Se till att marken är blöt innan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.