Hej allihopa jag är ny här i forumet men har kollat runt på sidan många gånger.
jag börjar med att säga att jag kan inte så mycket om växter men att jag tycker det är skoj att experimentera.
jag har ett par olika fruktträd hemma som jag odlat från frö och som lever i kruka inomhus.
i somras så kom jag över lite äppelkärnor, plommon kärnor och nektarinkärnor. jag kunde läsa mig till att plommon och nektarin skulle stratifieras och det har dessa fått göra i kylen. plommonen tog sig inte bra men mina nektarinkärnor (2 st) gjorde och planterades i en varsin liten kruka.
dessa tog snabbt fart och blev 1,5 dm på bara 1-2 veckor. så jag bestämde mig för att plantera om dessa i större krukor + 5 små äppelträd på en halv dm. jag har inte planterat om något så snabbväxt förut så min första tanke var att ta en större kruka bara, vilket jag gjorde, MEN jag stoppade inte ner någon form av dränering i denna utan bara öste på jord. Detta gjorde jag 2015/12/14 .
efter jag satt ner dom i gjorden (var extremt försiktig med rötterna) så vattnade jag dem, MEN okunnig som jag är så vattnade jag dom REJÄLT, och idag 2016/01/03 så är jorden fortfarande lite fuktig(mer normal fuktighet nu) och jag har inte vattnat dom en enda gång sedan omplanteringen. så jag förstår själv att det mest troliga är att jag övervattnade och näst intill dränkte mina plantor (äppelträden klarade detta mycket bättre) så jag vill ha lite råd om jag kan rädda mina nektariner .
Dom står i fönsterkarm (inte mycket sol) ovanför avstängt element.
har en temperatur runt 20-25 grader i lägenheten
jorden på ovansidan är lite torr men sticker man ner fingret i krukan så kan man känna fuktigheten.
bladen på den ena slokar mycket och den andras blad är torra i topparna och vissa har skrumpnat ihop lite.
ska jag plantera om dom och dränera eller är det dumt nu när dom är så hängiga? kan man öka lufttillförseln genom att göra lite hål i sidan av plastkrukan? tacksam för svar:)
[attachment=84241:20160103_201650.jpg]
[attachment=84242:20160103_201657.jpg]