sara777
Hej allihopa jag är ny här i forumet men har kollat runt på sidan många gånger.

jag börjar med att säga att jag kan inte så mycket om växter men att jag tycker det är skoj att experimentera.

jag har ett par olika fruktträd hemma som jag odlat från frö och som lever i kruka inomhus.
i somras så kom jag över lite äppelkärnor, plommon kärnor och nektarinkärnor. jag kunde läsa mig till att plommon och nektarin skulle stratifieras och det har dessa fått göra i kylen. plommonen tog sig inte bra men mina nektarinkärnor (2 st) gjorde och planterades i en varsin liten kruka.
dessa tog snabbt fart och blev 1,5 dm på bara 1-2 veckor. så jag bestämde mig för att plantera om dessa i större krukor + 5 små äppelträd på en halv dm. jag har inte planterat om något så snabbväxt förut så min första tanke var att ta en större kruka bara, vilket jag gjorde, MEN jag stoppade inte ner någon form av dränering i denna utan bara öste på jord. Detta gjorde jag 2015/12/14 .

efter jag satt ner dom i gjorden (var extremt försiktig med rötterna) så vattnade jag dem, MEN okunnig som jag är så vattnade jag dom REJÄLT, och idag 2016/01/03 så är jorden fortfarande lite fuktig(mer normal fuktighet nu) och jag har inte vattnat dom en enda gång sedan omplanteringen. så jag förstår själv att det mest troliga är att jag övervattnade och näst intill dränkte mina plantor (äppelträden klarade detta mycket bättre) så jag vill ha lite råd om jag kan rädda mina nektariner .

Dom står i fönsterkarm (inte mycket sol) ovanför avstängt element.
har en temperatur runt 20-25 grader i lägenheten
jorden på ovansidan är lite torr men sticker man ner fingret i krukan så kan man känna fuktigheten.

bladen på den ena slokar mycket och den andras blad är torra i topparna och vissa har skrumpnat ihop lite.

ska jag plantera om dom och dränera eller är det dumt nu när dom är så hängiga? kan man öka lufttillförseln genom att göra lite hål i sidan av plastkrukan? tacksam för svar:)

[attachment=84241:20160103_201650.jpg]

[attachment=84242:20160103_201657.jpg]
Bassam
Hej
Du kan prova att omplantera de i plast krukor med hål under med färska jord, men du måste först vänta på rötter ska torka från fukt före omplantering.
Obs
färska plantering jord som blanda med lite grov sand har bra väldränerad plus har bra Mikrobiologi användbar som kan äta dåliga svamp, detta händer balans mellan Mikrobiolog i jorden.

H.Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
Sådda plantor brukar må bäst av att gradvis sättas i större kruka att sätta en liten frösådd planta i stor kruka direkt brukar inte gå så jättebra.

+Nu ska inte växter växa alls, ljuset är ju så dåligt att det knappt håller växter vid liv det finns inte energi i överskott för att det ska bli nått kvar för att bygga nya växtdelar av. +De växtslag du sått är växtslag som normalt sett har vintevila nu de är ju lövfällande växtslag de borde ha haft vinter nu inte +20C klart de inte trivs så jättebra de är inte designade av naturen för att växa i sommarvärme året runt.
capros aper
Hej

Några av mina frösådda fruktträd jag har haft genom åren har haft liknande symptom med intorkade blad. Detta hände varje höst/vinter innan jag testade extrabelysning. Idag har jag alla mina små fruktträd under extrabelysning och inget av dom får längre intorkade blad och växer dessutom väldigt bra, även såhär års. Funderar på om det skulle kunna hjälpa dig med? smile.gif

Hade jag misstänkt att rötterna står i helt geggig jord utan dräneringshål hade jag nog planterat om växterna, annars hade dom fått stå kvar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon