Full version: Primörodling vad?
uno
Hej!

Fasen vad kul det är med ett stort växthus. Massor av småplantor har jag burit dit män an finns det gott om plats. Jag tänkte odla lite primörer kanske sallad och rädisor. förslag på fler önskas. I vad skall jag så salladen och rädisorna. Jag har ju plattor till golv, men 12 och 20 l. spänner.
solkatten
WOW, hur stort är ditt växthus?
Ett sånt vill jag gärna ha, fast jag vill ha med glas för ditt är isolerplast, va?
Hur mycket kostade det?

Sätt lite potatis som är färdig till midsommar!

Spänner = hinkar
för de som snackar annan dialekt.
Tesa
..jag har också tjuvstartat lite med sallad och rädisor...jag har sått i gamla spiklådor av trä- Gunnebo...passar väl bra....
Tänkte mig att så lite salladslök och kanske lite mangold också... och kryddor....
...sen har jag startat en del förodling..., tomater, majs, tomatillo, squash, pumpa bl.a plus div sommarblomster som klarar relativt låga temperaturer (ca +5 nattetid)ute i växthuset...värmeälskarna får stanna inomhus ett tag till...
... men ett växthus är GULD värt, det bästa jag nånsin skaffat mig tror jag...

....och i spanndebatten får väl jag tillägga "bôtter"... rolleyes.gif
uno
CITAT (solkatten @ 20-04-2004, 16:28)
WOW, hur stort är ditt växthus?
Ett sånt vill jag gärna ha, fast jag vill ha med glas för ditt är isolerplast, va?
Hur mycket kostade det?

Sätt lite potatis som är färdig till midsommar!

Spänner  =  hinkar
för de som snackar annan dialekt.

Nej Du, av estetiskt skäl är det stora glasskivor men nu under våen har jag
gjort ett ca 6 m2 tält i växthuset av bubbelplast. En liten grön willabfläkt ger 10 grader. Huset är ett Classicum Helios knappt 16 m2. Kostnaden var hög men kvalitén är hög den med. Totalt med grundmaterial, inredning och släktersättning för montering inkl. vatten och el, ligger på ca 45 laxar.

Ett tack även till Teresa för odlingstips.

Hälsning från ett morgonkallt Göteborg.
Iza
Fint växthus Uno. Hur gjorde du din grund? Har du isolering under plattorna? Plintar gjutna i rör eller färdiga?
uno
CITAT (Iza @ 21-04-2004, 10:31)
Fint växthus Uno. Hur gjorde du din grund? Har du isolering under plattorna? Plintar gjutna i rör eller färdiga?

Huset är 385x385cm. Jag grävde ut en yta på ca 500x500cm 40-50 cm djup.
För växthusets 4 hörn grävde jag hål på ca 80 cm djupt. Plintarna gjöt jag i 20cm papprör grovcement, armeringsjärn samt grejen att skruva fast växthusets bottenram. I den 25 m2 stora ytan fyllde jag först på med grus i fraktion 5-8 (har jag för mig) 30-40 cm. Därpå isolerade jag med 5 cm belastningståliga cellplastskivor. Ovanpå cellplasten fyllde jag på med något finare grus planade ut för terrakottafärgade betongplattor 40x40 cm.
Genom den stora ytan har jag isolerat en bit utanför växthusets yta vilket kanske försvårar marktjälen. Det är även bra att kunna gå runt växthuset för att tvätta glasen. M.a.o Det är viktigt att komma åt hela växthuset från utsidan. Jag har en kraftig ram därför räckte det med fyra plintar. I bland kan det behövas en extra plint på långsidan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon