Full version: att göra en rabatt
-asno-
Det är inte lätt att inse att man inte är fullkomlig. Tror jag har börjat i fel ände när det gäller trädgård... Odlar perenner av bara sjutton, men ska det va så svårt att få till en bra rabatt! Jag gräver och jag stånkar och stönar, sen går det ett litet tag och då kryper gräset in i rabatten fast jag tror jag kantat den, och rotogräset kommer fast jag sorterat och rensar som en iller. Hur i hela friden gör ni som orkar ha en massa rabatter och som anlägger nytt hela tiden? Jag skulle så gärna vilja veta - och detaljerat!

/Åsa
kerstin z5-6
Finns massor av olika sätt men -
Såhär har jag bla gjort
Grävt bort all grässvål, kantat med lecablock , torvblock , timmerstockar eller vad som finns till handa därtill en grusrand,(alt plattor) , bred eller smal , samt en planka nere i jorden runt om för att skilja grus o gräs åt -i den mån gräsmatta finns kvar..smile.gif
Detta gör att rabattens form kan vara oregelbunden men inramningen kan ha raka kanter vilket gör klipperiet lättare .
Fyll på med jord, upphöjd bädd är att rek -dvs betydligt högre än kanten men åtminstone upp till den .Låter pust, men ger en rabatt som är mycket lättskött och där perennerna lever länge och bra smile.gif
Jag har tung lerjord.
Naturligtvis kan man även grepa sig igenom hela rabatten och låta bli att höja den så mkt. men det första alt är jag mer nöjd med.
Gräsklipp mellan o runt perenner o buskar -försommar till höst 15-20 cm lager , fylls på nån gång det gulnar o sjunker ihop .
Efter midsommar fyller jag inte på så mycket gräs för att inte kvävegöda för mkt ..
Mi70
Nu har jag kanske en svagväxande, illa skött gräsmatta (gillar inte gräsmatta och arbetar på att få bort den, den får inget vatten och ingen gödning!), men jag brukar sällan ha problem med gräs i rabatten när man väl anlagt en ny. Det brukar räcka med att gräva bort svålen ner till ett spaddjup, ersätta med bra blandning jord etc. Jag kantar sedan med något som går NER i jorden, typ rullkant av runda pinnar (bauhaus), i värsta fall plastkant (som inte brukar synas då allt blommar som värst), tegelstenar/marksten ställd på högkant eller något annat.

Jag har dock ett projekt i trädgården med en stooooor rabatt/plantering där jag tänkt ha buskar/träd i bakkant och lägre växter i framkant. Området var så stort att jag inte orkade ta bort svålen. Jag lade helt enkelt ut kant dä jag ville ha avgränsning mellan rabatt och gräsmamma, och sedan har jag fyllt på området som skall bli rabatt ända från förra sommaren med gräsklipp, kompost (ej färdig men ändå såpass att endast äggskal, bananskal och avocadoskal syns), allt klipp från de nervissnade perennerna jag tog bort nu för några veckor sedan, lite gödsel, lite jord. När jag planterar där, gräver jag bort svålen och planterar i en fördjupning som jag fyller på med bra jord och annat. Svålbiten med jord hackar jag sönder i småbitar och sprider ut i området.

Jag har nu på några ställen skrapat undan mattan av organiskt material, jord etc och kollat hur gräset ser ut under. Där lagret är som tjockast, och där jag haft mest gräsklipp, är gräsmattan död, inget gräs kommer upp eller syns, utan jord kommer i dagern då man skrapar. Med andra ord tror jag man tar död på gräs som vill upp genom täckodling, där iallafall gräsklipp verkar kväva gräsmattan bäst! Inget gräs har trängt igenom denna matta av material (ca 5-10 cm djup) sedan det lades på förra sommaren.

Det finns några bilder i mitt album på hur denna rabatt ser ut (Min trädgård, bilderna på min trollhassel och persikoträdet, de står i detta område).
-asno-
Man tar en spade... Det är nu bara att tala om för min man hur det ska gå till. Vi har ettriga revsmörblommor i gräsmattan och de ställer till ett visst besvär vill jag lova. Tack och lov att jorden är ganska sandig. Men Kerstin, ska gruset ligga mot rabatten eller mot gräset - alltså i vilken ordning?

Min pionrabatt, som jag grävde för kung och fosterland ner till 80 cm djup kantade jag med breda brädor (nedstoppade), men lik förbaskat kryper det in kvickrot från gräsmattan. Man kan bli galen för mindre!

Åhej, markduk vad den nu kallas och pallkragar över hela tomten skulle inte vara helt fel tror jag. Bondromantik eller vad den kan kallas när det är mer praktiskt än nåt annat wink.gif

/Åsa
kerstin z5-6
jag har samma revsmörblomme problem -de gör ont i fingarna bara jag tänker på dem -
menade så här
1. rabatt avslut med -delvis nedgrävd, tex halva timmmerstocken -bit av torvblocket -
direkt följt av ett " dike"som fylls med grus -dvs du gör rabatten något mindre än det grävda området
Därefter nedgrävda gärna linoljade " plank"som avslutning mellan grus o gräs ..ett gräsklippar däck kan då gå på "Grusgången "
Växterna väller över snyggt så gör man grusgången smal syns inget av den sen
man kan naturligtvis strunta i grusgång -gräset brukar inte hitta in , men .. då ska det vallas runt rabatten med trimmer i stället, för gräsklipparen tar inte längst in .. -nää blä
Har kanske foto nånstans ska rota i det smile.gif
-asno-
Tack igen!

Det är helt otroligt att jag har en massa blommor och sår en massa men inte förmår göra en riktig rabatt. Men jag har inte haft nån att riktigt lära mig av. Det där med att man tar en spade kommer egentligen från förra sommaren då min man fick en jättestor öring. När jag frågade hur han gjort sa han bara att "man tar en krok". Jag fick aldrig nån sad.gif
Men nu ska han allt få igen....

/Åsa
Iza
Hur fungerar det med rullkant? Kan man knacka ner den eller måste den grävas ner? Kan den vara i jorden eller måste man sätta den i sand? Myrorna här älskar sand.
Mi70
rullkanten har jag bara tryckt ner i jorden då jag grävt bort grässvålen där rabatten skall vara, grävt ner den så att det sticker upp lagom mycket, dvs bara en liten bit. Sedan lägger jag jord mot den på insidan, den lär nog hålla lika länge som man vill ha en rabatt där, och fördelen med den är att den kan formas i runda former.
Sollan
Jag har upphöjda rabatter, kantade med sten. Eftersom jag så småningom ska ha ner tre miljoner fröodlade saker är jag bara tvungen till att anlägga några rabatter till. Problemet är att jag inte längre klarar av att kånka sten!
Har funderat på att bygga upp mha torvblock men jag är orolig att växterna som inte är surjordsväxter klarar av att växa i kanten. Någon som vet? Kan man karva ut gropar i torvblocken och fylla på med vanlig jord?
/sollan
kerstin z5-6
jag har samma problem , dvs lite handikapp när det gäller tunga saker -I torvblocks uppbyggda rabatter med vanlig jord i ,kan du odla vad du vill !!!
vanliga lingon är vackra att sticka ner i själva blocken , men innan för bestämmer du, (och jorden ) vad du vill odla!!
Bra va laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif
-asno-
Tack, vad skönt att inte alla kan allt!
På min fråga om stödmur fick jag stenmur till svar - kan tänka mig årslång sjukskrivning och förtidspension....

Har anlagt en upphöjd bädd i helgen och kommer knappt ur sängen.
Ska här göras rabatter och upphöjt får det nog köpas en del hädanefter.

/Åsa
Sollan
Tack!
/sollan
kerstin z5-6
Eftersom det är som det är med min fysik så får jag tänka på att om jag ska bo kvar , och ha trädgård kvar om 20 -30 år när inga barn är hemma -så måste jag dessutom utrota gräsmattan eftersom jag inte kan klippa den själv ,, det är ett av mina stora projekt smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Kom förresten på att jag gjort stödmurar med lecablock -väger inte mycket och kan slabbas" ihop med betong så blir de stadiga smile.gif
Kostar ju lite förstås -men håller i evigheter smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon