asali
Jag har funderat lite på varför man egentligen inte kan lägga kokta grönsaker i komposten (öppen kompost) när man kan lägga råa? Tycker råttor mer om kokt än rått? Bryter inte maskar o andra kryp ner kokt?

En annan sak jag tänkt på är varför maskar/kryp inte mumsar i sig de planterade grönsakerna men slänger man en morot i komposten så bryts den ner?

Eva i Västerås
Det är nog så att de kommunala reglerna skulle bli för komplicerade om man skulle skilja på tillagade grönsaker och tillagat kött o fisk. Folk i allmänhet har inte så mycket koll.

Men - i en öppen kompost kan man definitivt dra till sig råttor om man lägger i typ råa rotfruktbitar eller hela potatisar som är gröna eller skadade. Inte alls kul.
Jag är rätt noga med att lägga allt matavfall, även skadat sånt från grönsakslandet, i min slutna kompost, och bara trädgårdsavfall, växtrester, gräs och löv i den öppna kompsten.

En del säger att det går bra med vilket matavfall som helst i en öppen kompost om man gräver ner det ordentligt, men det har jag aldrig provat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon