CITAT (malarmaster @ 17-01-2016, 11:12)

mitt pelargonintresse går också upp o ner,just nu är det uppgång men jag frösår sällan utan köper sticklingar.
intresset är främst doftpelargoner och en period hade jag ett femtiotal sorter plus ett tjugotal med konstiga bladteckningar o bladfärger. Jag är våldsamt förtjust i just blad o deras former o färger vilket avtecknar sig i trädgården.Har en stor samling vedartat (träd o buskar) som verkligen är exotiska o sällsynta.
trädgården är fullplanterad men då övergår intresset just till mindre växter med roliga blad.
Just pelargonen är ju ett bra exempel.
Tyvärr går ju inte övervintringen alltid så bra ,förlorade mina mest intressanta en kall vinternatt för några år sedan då fläkten lagt av i växthuset. det året var intresset betydligt mindre. förra vintern förlorade jag också många plantor då visserligen värmen fungerade men då vintern var mild blev det för varmt (även utan fläkt) så jag fick problem med svampangrepp.
men intresset finns kvar och förra sommarns plantor ser ut att övervintra bättre. troligen kommer jag att jaga sticklingar nu när de börjar komma ut i affärerna.
Sett att det finns mycket på tradera men tvivlar på att de kommer fram i okej skick.posten brukar ju inte bry sig om värmeleveranser... Ulf
Jag menade att jag är periodare när det gäller färg o sorters.(tex ljusröda eller enkelblommiga. Enbart med enfärgadeblad). Jag har alltid pelargoner hemma. (fast inga gamla plantor) Jag odlar från frön (köpta från utlandet) o ibland korsar jag o så efteråt tröttnar jag o kastar de flesta för att sedan köpa nya skott o frön.
Jag har 3st plantor som kommer från skott som jag plockade från mammas stora 30 år gamla pelargonbuske när jag var hemma i Australien jan 2012. De är de äldsta jag har.
Jag har länge båda köpt o sålt skott o plantor på Tradera. De flesta jag har köpt har varit fina o välpaketerade. Har de inte varit det har jag mejlat säljaren med förslag. De flesta har varit positiva till att få tips.
Det är inte postens ansvar när det gäller kylan. Man måste paketera väl ( i kartong/mjölkförpacknngar med papper o bubbelplast o inte i mjuka påsar o kuvert) o inte skicka när det är minusgrader.
Så tråkigt att du förlorade dina mest intressanta. Kanske det vore bra om du tog skott under sommaren som du hade inne under vintern ifall moderplantorna strycker med.
Min absolut favorit är "Maverick Star". mvh Rhonda