Den här bilden borde man verkligen tagit! Och jag hittar ingen på nätet heller.
Första året utvecklas ett spö, dvs liten pinne med blad utan sidogrenar. Ger man den god jord kan den pinna upp 1 och 2 meter första året. Ibland fortsätter den så även andra året, innan sidogrenar kommer. Bladen är lika de i moderträdet, men ofta blir de lite tunnare än moderträdets. Ibland har jag haft svårt att se skillnad på olika skott som kommer i min odling (dit en hel del rötter från andra fruktträd mm kommer) innan bladen slår ut. Skottet från kärnan kan vara grönt, grått, brunt, rött eller lite silvrigt... Bladen på en 1-2-årig frösådd kan vara lite ljusare och tunnare än på ett vuxet träd.
Kärnsådder från odlade äpplen får samma lite ludna undersidor på bladen som sina kultiverade släktingar.
En liten utvikning: Det finns en särskild sort av vildapel, Malus sylvestris, och den har blad med blanka undersidor. Odlade äpplen och frösådder frå dessa har lite ludd på bladens undersida. Vildäpplena är gulgröna och är sura. Jag tillhör dem som gillar dem, och de är fina till gele, marmelad, att spetsa äppelmoset med och om man vill göra äppelvin.
Trädet växer ofta brett med grova sidogrenar men blir sällan högre än 5 meter. Blommar ymnigt i vitt, vitt med rosa undersida eller, som ofta i USA, rosa. Virket är hårt, nästan som ek. det är ett fint, härdigt träd som kan växa från säder till norr och som borde odlas mer som prydnadsträd.