Full version: Patina på krukor
Tante Morgan
Hej!
Jag håller på som bäst med planeringen av årets balkongodling och har fått föt mig att jag vill ha terracotta krukor med lite schysst patina på!
Ni vet, den där mossgrönaktiga skiftningarna som blir på gamla krukor. Jag har hört att man kan fixa till det genom att måla med yoghurt eller filmjölk på krukorna.
Stämmer det? Hur lång tid tar det? Nån som prövat....?

Jag har skrapat av lite mossa från en klippa i skogen och blandat med lite yougurt och kladdat på mina krukor!! laugh.gif laugh.gif
Tänker att de finns sporer och sånt som kanske kan övertygas om att etablera sig på mina krukor.... blink.gif wub.gif

tankar och idéer, någon?
Hannele
Utmärkt idé! Låt krukorna stå i skugga, lagom fuktigt, så går det fortare.
Tante Morgan
Jag har ställt ut dem på balkongen, i skuggan men ändå ljust. Och sprayar dem med vatten så de är fuktiga....
Mi70
Rätta mig om jag har fel, men jag tror att filmjölksknepet leder till att krukorna blir så där vitflammiga, som terracotta blir av sig själv genom utfällningarm, som inte har något med mossa eller grön färg att göra. Däremot kan man mycket väl skala av stora sjok av mossa och limma fast på det ställe man vill ha den, stenar i trädgården t ex, den etablerar sig ofta. Detta har jag inte prövat själv, utan endast hört i något trädgårdssammanhang eller läst i en trädgårdsbok. Två olika metoder helt enkelt, filmjölk eller mossa, för två olika effekter, mossbelupen eller en patinerad terracottakruka! biggrin.gif
nina L
Jag har förmig att jag läst om att filmjölken gör att det bildas snabbare mossa.
minnie
Ja har läst att man ska bestryka krukan med vatten som man kokat ris i men har aldrig själv provat så hur bra det funkar vet jag inte
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon