Full version: Hjärtflimmer.
Gossen Ruda
Hade det nu för andra gången, förra gången var 1,5 år sen. Mer eller mindre vaknade med det på lördagen. Var givetvis ute i sommarstugan, halvt insnöad. Hade ingen lust att vara där nu så jag åkte hem. Pratade med sjukvårdupplysningen som rådde mig att åka till jourvårdcentralen. Var lite tveksam eftersom det gick över av sig själv förra gången men åkte dit. Läkaren remitterade mig till Akuten på Sahlgrenska. Hade jag vetat vad som väntade hade jag vägrat. Akuten en lördag em/kväll är ingen underbar upplevelse. Jag kom dit kl 4 på em och skrevs in. Skrevs ut kl 2. På morronen. 10 timmar! Av detta var högst en halvtimme vård och undersökning, resten väntan. Väntan på tre olika ställen, ibland undrade jag om jag var bortglömd. Och jag var inte ensam om detta. Jag kan förstå att det kommer in akutfall men man måste ha bemanning för att även beta av väntekön.

Nåja, till slut kom en läkare och pratade på. Jag blev inte inlagd utan hemskickad med förhållingsorder på mediciner. Framför allt skulle jag käka Eliquis, en ny medicin för blodförtunning. Svindyr och med biverkningar men ordineras vid hjärtflimmer. Anledningen är att när hjärtat flimrar töms inte kamrarna ordentligt utan det kan samlas blod som stelnar och sen far iväg som blodproppar. Nästan alla som får blodproppar på olika ställen har också hjärtflimmer. Nåja, jag lyssnade och åkte sen hem, var hemma halv tre och somnade vid tre-tiden. Jag hann dock ta en Eliquis.

Vaknade sista gången kvart över 10. Det första jag gjorde var att känna på pulsen, lugn och fin. Problemet borta igen. Så det blev inget av med medicineringen, faktiskt inte ens av min vanliga blodtrycksmedicin. Trycket var 119/72 och pulsen 78. Trycket alldeles för lågt för mig, kanske beroende på medicinering på akuten. Nu testade jag igen och då var det normalhögt 145/96 så jag började med min vaniga medicinering. Jag undrar lite över om sömntabletter kan ha med saken att göra? Det står under biverkningar att om man upphör med användandet efter en längre tid kan man få abstinens i form av bl.a. hjärtklappning och oregelbunden puls. Natten som det gällde lyckades jag somna utan tablett för första gången på en vecka. I natt sov jag med dubbel dos... När jag var inlagd vid första tillfället fick jag också en sömntablett. Jag pratade med läkaren på vårdcentralen om saken men hon trodde inte det hade någon betydelse. Jag är inte övertygad om den saken så jag vet vad jag skall testa om det händer igen, jag kommer dock att inte att besöka akuten SS.
Berith
Ojojoj Ruda.... Det är inte lätt att vara sjuk när det är så mycket som spelar in av medicin och prover och besök på sjukhus och vårdinrättningar och avsaknad av personal.

Hoppas att du mår bättre nu och att det inte blev något mer efter det där.
Gossen Ruda
Var på Östra och träffade en hjärtsjuksköterska idag. Hon tog EKG och pratade en massa. Bl.a. ansåg hon att jag skulle börja med blodförtunnande medicin. Jag tvekar pga biverkningarna. Dessutom ordineras blodförtunnande medicin för att undanröja riskerna vid flimmer men hon lyckades inte förklara varför jag skulle ta medicinen nu när flimret är borta. Hon menade att det kan komma tillbaka och det fattar jag också, men den dagen den sorgen. Det finns ett grundläggande problem mellan sjukvården å ena sidan och patienten å andra. Får jag blödningar på diverse olika ställen påverkas bara jag så då borde det vara mitt beslut. Hon hade dessutom ett allvarligt förtroendeproblem. Hon pratade om vikten att hålla vikten, fetma ökar risken för bl.a. flimmer. Jag är normalviktig men själv hade hon nog 20-30 kg övervikt.
segelbåt
CITAT (Gossen Ruda @ 02-02-2016, 12:50) *
Hon hade dessutom ett allvarligt förtroendeproblem. Hon pratade om vikten att hålla vikten, fetma ökar risken för bl.a. flimmer. Jag är normalviktig men själv hade hon nog 20-30 kg övervikt.

Vad har hennes vikt med ditt hjärtflimmer att göra? Hon har ju rätt, fetma ökar risken för en jäkla massa ink hjärtflimmer.

Jag röker, om jag säger att rökning är farligt, har du förtroendeproblem för mig då också..?

Det är inte förtroendeproblem du har utan attitydproblem.
Gossen Ruda
No comments.
Berith
CITAT (segelbåt @ 02-02-2016, 13:13) *
---Jag röker, om jag säger att rökning är farligt, har du förtroendeproblem för mig då också..?---

Jag har absolut det. Har man så dåligt omdöme när det gäller rökning och det farliga med det så har jag inget förtroende för dig (=rökare) när det gäller annat också.

Hoppas att du mår bättre Ruda. Även om ingen kan må bäst, så kan man ju åtminstone få må bra. yes.gif
segelbåt
CITAT (Berith @ 03-02-2016, 10:21) *
Jag har absolut det. Har man så dåligt omdöme när det gäller rökning och det farliga med det så har jag inget förtroende för dig (=rökare) när det gäller annat också.

Hoppas att du mår bättre Ruda. Även om ingen kan må bäst, så kan man ju åtminstone få må bra. yes.gif

Så nu när jag (som rökare) säger att rökning är farligt så tror du inte mig..? Jösses. Och om jag säger att vatten är vått, har du problem med det också?
Inget jag säger är trovärdigt eftersom jag röker?

laugh.gif

Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Berith @ 03-02-2016, 10:21) *

Berith förupptattade meningar har du inte eller?

Använder du parfüm eller äter du vitlök? Jag är allergisk mot båda och mår dåligt av det. Och tänk hur många mår dåligt av avgaser? Ifall du kör bil.

Om vi tar bort allt som inte är bra eller dåligt för vissa, vad är övrigt? Du Berith kanske som är så felfri.

Vi hade t.ex en äldre dam boende här i huset som jag gillade men hon använde ett parfüm som gav mig svår huvudvärk och illamående när jag åkte hiss som hon innan åkte med.
Men ändå gillade jag henne. Skulle jag inte lita på någonting hon sa, oh nej....

Elisabeth
Gossen Ruda
Det var inte riktigt det saken gällde. Om en person talar om hur onyttigt och/eller farligt något är och samtidigt är ett avskäckande exempel förlorar orden sitt värde. Varför följer hon inte själv sina egna ord? Gäller det bara för andra? Men skit samma, vi skall inte mata trollen.
segelbåt
CITAT (Gossen Ruda @ 03-02-2016, 17:33) *
Det var inte riktigt det saken gällde. Om en person talar om hur onyttigt och/eller farligt något är och samtidigt är ett avskäckande exempel förlorar orden sitt värde. Varför följer hon inte själv sina egna ord? Gäller det bara för andra? Men skit samma, vi skall inte mata trollen.

Mata trollen? Det var ditt fula påhopp på sköterskan som startade det hela. Hon vet att övervikt/fetma är farligt men hon får väl leva sitt liv hur hon vill, eller?
Hon skiter säkert i om du följer hennes råd eller inte, hon ville bara upplysa dig om vad orsaken till ditt hjärtflimmer kunde vara, det var trots allt DU som sökt upp henne för hjälp, inte tvärtom.
Jag anser tvärtom som dig, hennes övervikt gör henne mer trovärdig då hon har mer personlig erfarenhet av övervikt än vad en spinkig läkare har, håller du inte med? Ungefär som att man inte ska äta på en restaurang där kocken inte äter den egna maten.

Men annars är mitt tips att dra ner på de koreanska 16-åringarna du dreglar över, det kan inte vara bra för hjärtat när man är i din ålder wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon