Hade det nu för andra gången, förra gången var 1,5 år sen. Mer eller mindre vaknade med det på lördagen. Var givetvis ute i sommarstugan, halvt insnöad. Hade ingen lust att vara där nu så jag åkte hem. Pratade med sjukvårdupplysningen som rådde mig att åka till jourvårdcentralen. Var lite tveksam eftersom det gick över av sig själv förra gången men åkte dit. Läkaren remitterade mig till Akuten på Sahlgrenska. Hade jag vetat vad som väntade hade jag vägrat. Akuten en lördag em/kväll är ingen underbar upplevelse. Jag kom dit kl 4 på em och skrevs in. Skrevs ut kl 2. På morronen. 10 timmar! Av detta var högst en halvtimme vård och undersökning, resten väntan. Väntan på tre olika ställen, ibland undrade jag om jag var bortglömd. Och jag var inte ensam om detta. Jag kan förstå att det kommer in akutfall men man måste ha bemanning för att även beta av väntekön.
Nåja, till slut kom en läkare och pratade på. Jag blev inte inlagd utan hemskickad med förhållingsorder på mediciner. Framför allt skulle jag käka Eliquis, en ny medicin för blodförtunning. Svindyr och med biverkningar men ordineras vid hjärtflimmer. Anledningen är att när hjärtat flimrar töms inte kamrarna ordentligt utan det kan samlas blod som stelnar och sen far iväg som blodproppar. Nästan alla som får blodproppar på olika ställen har också hjärtflimmer. Nåja, jag lyssnade och åkte sen hem, var hemma halv tre och somnade vid tre-tiden. Jag hann dock ta en Eliquis.
Vaknade sista gången kvart över 10. Det första jag gjorde var att känna på pulsen, lugn och fin. Problemet borta igen. Så det blev inget av med medicineringen, faktiskt inte ens av min vanliga blodtrycksmedicin. Trycket var 119/72 och pulsen 78. Trycket alldeles för lågt för mig, kanske beroende på medicinering på akuten. Nu testade jag igen och då var det normalhögt 145/96 så jag började med min vaniga medicinering. Jag undrar lite över om sömntabletter kan ha med saken att göra? Det står under biverkningar att om man upphör med användandet efter en längre tid kan man få abstinens i form av bl.a. hjärtklappning och oregelbunden puls. Natten som det gällde lyckades jag somna utan tablett för första gången på en vecka. I natt sov jag med dubbel dos... När jag var inlagd vid första tillfället fick jag också en sömntablett. Jag pratade med läkaren på vårdcentralen om saken men hon trodde inte det hade någon betydelse. Jag är inte övertygad om den saken så jag vet vad jag skall testa om det händer igen, jag kommer dock att inte att besöka akuten SS.