Helen i Piteå Zon 5
28-01-2016, 10:18
Nu är det dags att fröså Törnrosas kjortel - Rhodochiton atrosanguineum

Har förstått att många tycker den är lite 'knepig'
Kanske kan mitt blogginlägg vara till hjälp.
http://helenstrdgrd.blogspot.se/2013/02/to...hodochiton.html
strandskatan
02-02-2016, 09:04
Sisådär! Nu har jag sått! Och tack för jag slapp leta efter mina egna lösa lappar som alltid kommer bort! Tur det finns de som har ordning och reda i tillvaron!
Helen i Piteå Zon 5
02-02-2016, 10:04
Ska fröså idag jag också
Sen är det bara sitta ner, rulla tummarna och vänta på att det ska gro
Lilianslilja
02-02-2016, 11:00
Jag samlade några frön från en kjortel jag fick av min svärmor i somras. Den har ett högt affektionsvärde så jag testade att övervintra den, vilket verkar ha gått bra. Den fick utstå 2 rejäla köldknäppar när det blev -30 grader ute och runt -17 där jag förvarade den. Tog in den försent bägge gånger så den tappade alla blad och såg torr ut. Nu har det kommit 3 små skott i vecken som växer otroligt långsamt, är det normalt? Plantan står tillsammans med mina småplantor under växtbelysning i ca 18 grader.
Igår har jag sått fröerna jag samlade, vet inte om de var tillräckligt mogna när jag tog dom. Dom var i en kapsel som var rätt torr. Behövde bara peta lite för att kapseln skulle spricka. Har sått enligt dina instruktioner som jag googlade mig fram till igår. Dom står tillsammans med dom andra som tar längre tid att gro på ett varmt ställe men jag har ingen belysning över dom, går det bra ändå tror du?