Micke grön
28-01-2016, 12:58
Hejsan kära odlare, det är nämligen så att ett 20-30 tal tulpanskott har tittat upp längst med altanen (betongfundament) det har ju varit tö några dagar, dock tror jag vinter kommer tillbaka och det lovas riktigt kallt till sportloven igen. Har aldrig vart med om att dem kommit upp så tidigt förr.
Kommer de klara sig? Ska jag täcka dem om det blir kallt igen?
Följer med spänning! Har stor kruka med tulpanlökar som redan börjat växa . gbullets: Om vintern kommer tillbaka, stannar bara tillväxten eller....?
godivaex
16-02-2016, 16:07
Jag tycker dom brukar ta lång tid på sig att komma upp. Hos mig klarar dom mycket dom små "topparna" och dom borde klara att frysa och tina några gånger.
Hade jag en kruka med tulpaner i skulle jag ställa den mer skyddat typ under ett träd eller vid husknuten så att dom inte steks. Där kan man ju kontrollera lite när man vill att dom ska komma upp.
Eva i Skåne
18-02-2016, 09:21
Det är många lökväxter som tittar upp för tidigt, men dom brukar vara tåliga. Dom tar bara en paus när det kommer ny kyla och ev snö. Sen fortsätter dom växa så det är ingen fara.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.