Davvekavve
Hej!
Som rubriken lyder vill jag skicka en växt, närmare bestämt en köttätande växt till en vän, denna vän bor i Skåne medan jag i Stockholm, så det tar ju lite tid att skicka. Klarar växter så lång transport utan ljus? Kanske är det lite för kallt att skicka den nu i vintern eller vad tror ni?
Har ni något tips på hur den ska förpackas så den kommer fram i ett stycke smile.gif
Kan ni rekommendera någon post firma som gör det bra och billigt tummenupp.gif
Tack i förhand!
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle vänta till längre fram i vår, det kan hända posten förvaras där det är lika kallt som utomhus.
Rhonda - 51Aussie
Det är lite för tidigt just nu pga kylan

Jag har sålt många växter på tradera.
För det första så är det bra om man skickar paketet mån-ons. Skickar du senare kan paketet bli liggandes över helgen.

Jag (o många andra säljare) skär tex en mjölkpaket på längden (blir sidorna mer än 3 cm höga får du betala skrymmande= +14kr. Ibland måste sidorna vara större än 3 cm, det beror på vilken sorts växt som ska paketeras. annars går ett lågt, lätt paket för 7kr = 0-50g. (jag har en våg hemma)

Jag lägger bubbelplast i kartongen.(tidningspapper går bra) (är det varmt ute behövs inte det.). Växten lindar jag in tex i hushållspapper.(inte en plastpåse- endast på rötterna). Ser till att inte växten åker fram o tillbaka i kartongen-fyll ut med lite papper.
Sedan viker man över bubbelplasten.

Det är bra om man vet om paketet ska ligga ute i en brevlåda eller ska stoppas in i ett brevutkast.

Alla växtpaket som jag har skickat sedan 2006 har kommit fram. Det är inte postens fel om paket går sönder, man måste paketera väl - mycket tejp så att maskinerna på posten inte kan få tag på lösa kanter o flikar.
Min sambo känner någon som jobbar på posten som har sagt att de är så trötta på dåligt inslagna försändelser som måste tejpas ihop. Det är viktigt att man skriva namn o adress på baksidan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon