capros aper
31-01-2016, 12:11
Mina frösådda clementin- och grapefruktplantor har växt hyffsat bra under växtbelysning under hösten och vintern. De senaste bladen de har fått blir dock små och gul/grönspräckliga. De utvecklas aldrig till de stora, mörkgröna bladen som plantorna i övrigt har. Citronen som står bredvid får i princip samma behandling som dessa två, men den växer så det knakar utan symptom.
Någon som vet vad det kan bero på? Järnbrist? Jag vattnar med vanligt kranvatten och har tillsatt lite näring under hösten/vintern. Plantorna får bara vatten en gång i veckan och då är jorden rätt torr.
Clementin
[attachment=84383:citrus2.jpg]
Grapefrukt
[attachment=84382:citrus1.jpg]
Tack på förhand.
Gunilla T
31-01-2016, 15:14
Jag är inte alls kunnig på dessa växter men då får man försöka tänka logiskt.
Medelhavsväxter befinner sig i vintervila nu dvs rätt sval utetemperatur, dina växter har det kanske för varmt? Växter som vilar skall inte ha gödsel, vi vill inte heller ha mat när vi sover.
Citrusväxter är surjordsväxter dvs kräver ett lägre pH värde än neutral. Är de planterade i fel jord hämmar det näringsupptaget, de kan inte ta upp näring trots att den finns tillgänglig. Då uppstår kloros vilket brukar visa sig med gulaktiga blad och gröna bladnerver.
Annars, sparsam bevattning, sval , ljus växtplats och ingen näring förrän tillväxten börjar på våren.
capros aper
03-02-2016, 20:06
Tack för svaret Gunilla.
Symptomen på de två plantorna visade sig i princip samtidigt. Det kanske skulle kunna tyda på nån form av sjukdom?
De får mycket extrabelysning, växte rätt bra under hösten och vintern och har därmed inte stått i dvala. Ska jag vara ärlig växte de inte bättre utomhus i somras. Å andra sidan var de rätt små då.
Kloros pga högt pH låter som det mest troliga när jag tänker mer på det. Kanske skulle testa med att byta jorden. Har även läst att man kan ha i lite citronsaft i vattnet när man vattnar, för att sänka pH.
Gunilla T
04-02-2016, 09:25
Man kan lära sig mycket om växterna om man tittar på deras ursprungsmiljö. Medelhavsväxter behöver sin vintervila och får det när temperaturen sjunker på vintern. Har de för varm växtmiljö får de inga signaler om att det är dags för vila och fortsätter växa, gissar att resultatet blir stressade och mindre motståndskraftiga växter. I längden klarar de förmodligen inte av att överleva utan vintervila.
Om du har vanlig jord i krukorna bör du plantera om växterna i rododendronjord eller medelhavsjord, kolla pH värdet på påsen. Det är inte enbart pH värde som spelar roll utan även jordstrukturen.
Citronsaft sänker antagligen pH värdet, det gör nog filmjölk också men jag gissar att det inte är bestående och att jorden återgår till sitt ursprungliga värde ganska omgående.
sparvuggla
04-02-2016, 14:20
Hur man än försöker är det svårt att få citrusväxterna oskadda över vintern inomhus. Dom vill ha svalt men frostfritt och ljust. Annars tappar dom bladen, eller får ohyra.
Den som man kan lyckas med och accepterar varmare övervintring är calamondin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.