johannispannis
31-01-2016, 22:29
Hej! Vet inte om jag postar detta i rätt forum, men det handlar om en krukväxt.
Jag har en murgröna - som får rätt mängd vatten, den drunknar inte och den är inte torr (för det är väl så det ska vara?). Den får inget direkt solljus på sig. Ändå är bladen på murgrönan torra och vissa blad börjar bli bruna. Undrar vad jag ska göra och om jag gör något fel? Detta är min andra levande blomma som jag äger, så är väldigt ny när det gäller blommor. Men vill helst inte att murgrönan ska dö utan vill kunna rädda den - men vet inte hur. Så är tacksam för tips och råd!
Åsa, mälardalen zon 2
01-02-2016, 06:16
Murgrönor trivs inte inomhus i värme och torr luft, just nu vill de gärna ha vinter med några plusgrader och fuktig luft. Har man tur kan man få dem överleva vintern inne men fina brukar de inte se ut i rumstemperatur.
Så här års är det väldigt mörkt, så du kan ju testa att sätta den ljusare. Om den står med ett element under kanske du kan ställa den svalare. Har haft samma problem med murgrönor som stått i mitt mörka badrumsfönster. Ibland får de fart igen efter att ha flyttats. Ibland går det åt skogen. Ibland verkar det gå åt skogen och allt verkar vissna ner och så kommer det nya pigga skott ändå. Som Åsa skrev är de inte så lätta att få att trivas inne, men det är ju värt ett försök.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.