Full version: Banan planta
*Siw*
Hej! Jag har nyss köpt en bananplanta och undrar om/när måste man plantera om den? Vilken jord använder man? Det ser ut som det är mycket torv iden kruka som jag köpte den i. Och hur stor bör krukan vara?
Jag har plantan under en växtbelysning nu och den växer och verkar trivas,
Som ni ser kan jag inte så mycket tacksam för all hjälp
Hälsningar Siw wacko.gif
andreas i uppsala
ska du ha den i kruka eller på friland? Ska du ha den i kruka ska du använda en bred men inte så djup kruka. Med gödnin, specielt skitgödning växer den något enormt, vanligt är också bra, men ju starkare desto bättre. Det går inte att övergöda.

Den får inte torka ut, bara så du vet. Det är inget bra
Cilla
Jag hade en bananplanta i en stor kruka inomhus och på sommarverandan. Krukan var ca 50 cm vid och lika djup, och jag gav den ny jord en gång per år med mycket kogödsel och lecakulor. I botten mycket sten så att de rika vattningarna den vill ha inte skulle kväva den. Bevattning med "guldvatten", dvs färsk urin utspädd 10 ggr med vatten.

Plantan växte något enormt i ett par år och sedan tvärdog den. Brevid den döda kom ett nytt skott som tog fart som bara den, och blev lika stor.

Och så där höll det på till dess att jag glömde att vattna den.
*Siw*
Jaha? Nu har jag två olika alternativ på kruka, (får bli ett mellanting) Jord? "Vanlig" jord med inblandning av leca o sten, mycket "skit" och sedan vattning med utspädd urin.

Jag tackar för svaren/ Siw
wink.gif
La Strega
Jag hade en bananplanta en gång som jag drog upp från frö, skulle bara bli 50cm hög, men min blev över en meter å sen gick den av =(
det enda jag gjorde var å vattna den ibland annars fick den väldigt dålig skötsel så de e nog inte så kräsna?

har precis köpt nya bananfrön! la dem i vatten i måndags (de skulle ligga i vatten en vecka)
hoppas ja lyckas få upp nån den här gången..har ju rosa fingrar så de e int alltid ja lyckas...=P
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon