AngParkJes
Hall!

Jag har stllt min pelargonstickling (Vancouver-pelargon) i ett glasvatten. Dr har den sttt i fnstret i lite mer n en vecka - utan att ha ftt ngon rot samt att ett av bladen brjar gulna. Kan ven tillgga att stumpen lngst ned brjar mrkna lite. Vad gr jag fr fel?

Anledningen till att jag valt att stlla den i ett glasvatten r att jag tidigare testade att plantera en annan pelargonstickling direkt i jord men den fick inte heller ngra rtter, samt att jag tidigare testat glasmetoden och d ftt en vldigt fin planta med bra rtter!

Jag r lite halvny nr det kommer till sticklingar, sdr vdjar jag nu efter er kunnigas expertis!

Tack p frhand!
Rhonda - 51Aussie
Jag har mrkt att inte alla pelargoner kan rotas i vatten.
Jag stoppar ner mina skott antingen i en rotningsbrikett eller i en liten kruka med genomslpplig jord.
Jag vattnar, drar sedan en plastpse med andningshl ver och placerar krukan ljust och varmt. (ej i solen). Undervrme r bra.
Jorden ska inte torka men inte heller bli fr blt. Rotningen tar tid.
AngParkJes
Tack s jttemycket fr snabbt svar!

Jag fljde ditt tips och satt ned den i sjord som jag vattnade sparsamt (s den inte blev helt drnkt). Sedan stoppade jag in den i mitt lilla vxthus jag har som str ljust, men inte i direkt solljus.

Gllande de "mrknade" delarna klippte jag bort dem d de var helt ihlig och tycktes nrmast ha ruttnat. Tnkte att ven om det skadar sticklingen s har jag gjort allt i min makt fr att den ska verleva. Det ska bli spnnande att se hur det gr!
Rhonda - 51Aussie

Good luck!
AngParkJes
CITAT (Rhonda - 51Aussie @ 05-02-2016, 10:59) *
Good luck!

Haha, knns som jag kan behva det!
Rhonda - 51Aussie
CITAT (AngParkJes @ 05-02-2016, 13:07) *
Haha, knns som jag kan behva det!

haha?? Jag menade inte s, jag menade "hoppas det gr bra." Kunde du inte hra mitt tonfall nr jag sade "good luck"? I heard it. rotfl.gif
AngParkJes
CITAT (Rhonda - 51Aussie @ 05-02-2016, 13:14) *
haha?? Jag menade inte s, jag menade "hoppas det gr bra." Kunde du inte hra mitt tonfall nr jag sade "good luck"? I heard it. rotfl.gif

Haha! Sjlvklart gjorde jag det. Jag menade bara att jag verkligen behver det. Har ingen aning om vad jag hller p med! Haha!

Ha en fin helg!
Rhonda - 51Aussie
CITAT (AngParkJes @ 05-02-2016, 20:00) *
Har ingen aning om vad jag hller p med! Haha! Ha en fin helg!

Det kan g bra and. Jag r ett typiskt exempel p det. rotfl.gif

Thank you and the same to you.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon