AngParkJes
Hallå!

Jag har ställt min pelargonstickling (Vancouver-pelargon) i ett glasvatten. Där har den stått i fönstret i lite mer än en vecka - utan att ha fått någon rot samt att ett av bladen börjar gulna. Kan även tillägga att stumpen längst ned börjar mörkna lite. Vad gör jag för fel?

Anledningen till att jag valt att ställa den i ett glasvatten är att jag tidigare testade att plantera en annan pelargonstickling direkt i jord men den fick inte heller några rötter, samt att jag tidigare testat glasmetoden och då fått en väldigt fin planta med bra rötter!

Jag är lite halvny när det kommer till sticklingar, sådär vädjar jag nu efter er kunnigas expertis!

Tack på förhand!
Rhonda - 51Aussie
Jag har märkt att inte alla pelargoner kan rotas i vatten.
Jag stoppar ner mina skott antingen i en rotningsbrikett eller i en liten kruka med genomsläpplig jord.
Jag vattnar, drar sedan en plastpåse med andningshål över och placerar krukan ljust och varmt. (ej i solen). Undervärme är bra.
Jorden ska inte torka men inte heller bli för blöt. Rotningen tar tid.
AngParkJes
Tack så jättemycket för snabbt svar!

Jag följde ditt tips och satt ned den i såjord som jag vattnade sparsamt (så den inte blev helt dränkt). Sedan stoppade jag in den i mitt lilla växthus jag har som står ljust, men inte i direkt solljus.

Gällande de "mörknade" delarna klippte jag bort dem då de var helt ihålig och tycktes närmast ha ruttnat. Tänkte att även om det skadar sticklingen så har jag gjort allt i min makt för att den ska överleva. Det ska bli spännande att se hur det går!
Rhonda - 51Aussie

Good luck!
AngParkJes
CITAT (Rhonda - 51Aussie @ 05-02-2016, 10:59) *
Good luck!

Haha, känns som jag kan behöva det!
Rhonda - 51Aussie
CITAT (AngParkJes @ 05-02-2016, 13:07) *
Haha, känns som jag kan behöva det!

haha?? Jag menade inte så, jag menade "hoppas det går bra." Kunde du inte höra mitt tonfall när jag sade "good luck"? I heard it. rotfl.gif
AngParkJes
CITAT (Rhonda - 51Aussie @ 05-02-2016, 13:14) *
haha?? Jag menade inte så, jag menade "hoppas det går bra." Kunde du inte höra mitt tonfall när jag sade "good luck"? I heard it. rotfl.gif

Haha! Självklart gjorde jag det. Jag menade bara att jag verkligen behöver det. Har ingen aning om vad jag håller på med! Haha!

Ha en fin helg!
Rhonda - 51Aussie
CITAT (AngParkJes @ 05-02-2016, 20:00) *
Har ingen aning om vad jag håller på med! Haha! Ha en fin helg!

Det kan gå bra andå. Jag är ett typiskt exempel på det. rotfl.gif

Thank you and the same to you.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon